داستان ​های جشن تولد موراکامی

گردآوری شده توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

خبرآنلاین: کتاب «داستان​های جشن تولد» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه انگلیسی با مضمون روز تولد از ۱۲ نویسنده شناخته شده است.

«داستان​های جشن تولد» گردآوری هاروکی موراکامی با ترجمه اسدالله امرایی مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه با مضمون روز تولد است.

در این کتاب داستان​هایی از «کاترین براش، ریموند کارور، کلر کیگان، دانیل لاینز، پل ترو، اتان کانین، ویلیام تره ور، دنیس جانسن و هاروکی موراکامی» به چشم می​خورد. همچنین «جشن تولد، حمام، نزدیک لب آب، گردش، کیک تولد، فرشته رحمت، ۲۰ سالگی، بازی تاس، دان دان، سواری و…» عنوان بعضی داستان های کتاب است.

در پشت جلد کتاب می​خوانیم: «کتاب، داستان آدم‌هایی است که یک بار در زندگی‌شان به یاد روز تولد می‌افتند. روزی که یک گام به پیش می‌روند، داستان خنده و شادمانی، داستان احساس عینی از این‌که یک سال پیرتر شده‌اند، یا بر حجم تجربه‌های‌شان افزوده شده. نگاه داستان‌نویسان جهان به این موضوع نگاهی خواندنی است. خواندنی‌تر از همه جست‌وجوی این نگاه است که هاروکی موراکامی استاد آن است.»

موراکامی در بخشی از مقدمه کتاب بعد از شرح جالبی از روز تولد خودش که همزمان با تولد جک لندن است، می​نویسد: «…دست آخر تصمیم گرفتم داستان تولد خودم را هم بنویسم تا مهارت خود را محک بزنم، دوست نداشتم جای خودم خالی باشد. بیست سالگی هم سهم من که بیشتر به تفنن شبیه است دربارهٔ دختری است که جشن تولد بیست​سالگی​اش را یک شب بارانی در توکیو می​گذراند.

 از آنجا که هیچکدام از این داستان​ها که جمع کرده​ام به جشن تولد دختران جوان نمی​پردازد، شخصیت​ها را کم و بیش آگاهانه انتخاب کردم. با خواندن این مجموعه در می​یابید که موضوع روز تولد چندان فضای شادی ندارد که هیچ، بلکه باید بگویم پایان اکثرشان تیره و تار است. فارغ از داستان حمام، که پسر بچه​ای روز تولدش بر اثر تصادم، به کما می​رود. داستان​های دیگر هم اندوه بار است؛ در روز تولد تیموتی مرد جوانی کینه پدر و مادرش را به دل می​گیرد و حاضر نمی​شود روز تولدش به خانه برود و … در دان دان مردی تحت تاثیر مواد مخدر، دوست خود را می​کشد. در کیک تولد هم زن سالخورده تنهایی از سر لج و لجبازی کیک خود را دخترکی نمی​دهد که جشن تولد بگیرد… »

داستان​های این کتاب با معرفی کوتاهی از نویسنده همراه شده است. این مجموعه اولین بار در سال ۲۰۰۲ انتشار یافت. در کنار هم قرار گرفتن این داستان‌ها در کنار این‌که از یک موضوع ثابت برخوردارند، از این جهت قابل توجه است که سبک‌های مختلف نویسندگان را در کنار هم قرار می‌دهد و به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه هر نویسنده‌ای می‌تواند دیدی متفاوت به یک موضوع داشته باشد و اثری از آنِ خود خلق کند.

چاپ دوم این مجموعه داستان با قیمت ۷هزار تومان روانه بازار نشر شده است.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.