دانشنامه دیجیتال فارسی تا پایان امسال راه اندازی می شود

فاز اول این دانشنامه در ۳۰۰ مدخل در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری تدوین می گردد.

دکتر حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفتگو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:در فضای مجازی منابع زبان فارسی در مداخل مختلف مانند موسیقی، سینما، تئاتر، داستان نویسی، شعر، تاریخ کهن و تاریخ معاصر گاهاً از استنادپذیری و قوت لازم برخوردار نبوده و کاربر ایرانی نمی تواند به راحتی و بدون پرداخت هزینه به منابع موثق دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: دانشنامه دیجیتال فارسی با همکاری یک گروه دانشگاهی در حال تدوین است و در فاز اول این برنامه ۳۰۰ مدخل در حوزه های فرهنگی و هنری تا پایان امسال ایجاد می شوند.

علیزاده ادامه داد: دانشنامه های آزاد مانند ویکی پدیا که توسط کاربران مختلف ایجاد می شوند، قابل تغییر بوده و خیلی قابل اعتماد نیستند در حالیکه دانشنامه دیجیتال فارسی نقطه مقابل آنها بوده و یک دانشنامه بسته محسوب می گردد.

رئیس مرکز توسعه فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: مدیریت و تدوین دانشنامه دیجیتال فارسی توسط گروه های علمی این امکان را برای پژوهشگران، محققان و کاربران معمولی فراهم می کند تا با اطمینان و قوت قلب بیشتر از میزان استناد علمی این دانشنامه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در سال آینده و تا پایان دولت دهم مداخل دانشنامه دیجیتال فارسی را در موضوعات گوناگون به هزار مدخل افزایش دهیم./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.