دانش آموزان بی اشتها به صبحانه، آب میوه بنوشند

استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار صبحانه می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند.

به گزارش  گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، علی اکبر کمالی،‌کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب در خصوص اهمیت سرو صبحانه در یادگیری دانش آموزان اظهاراشت: افزایش نسبی قند خون بدنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می شود.

علی اکبر کمالی افزود: نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای گذاشته و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس کاهش می یابد.

وی خاطرنشان ساخت: کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند، در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری داشته و قدرت خلاقیت و ابتکار آن ها کاهش می یابد.

کمالی عنوان داشت: با حذف صبحانه وعده های غذایی مواد مغذی که در این وعده دریافت می شود، در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و فرد را دچار کمبود کالری، ویتامین ها و املاح می کند.

این کارشناس صنایع غذایی متذکرشد: در وعده صبحانه دانش آموزان، نان به عنوان منبع تامین انرژی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین پروتئین و کلسیم باید گنجانیده شود.

وی افزود: کره همراه با مربا یا عسل و یا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کند، علاوه بر آن کره منبع خوبی از ویتامینهای محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. البته شیر اهمیت خاصی در رژیم غذایی دانش آموزان دارد.

وی با اشاره به این که  شیر حاوی مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A است به خانواده ها توصیه کرد: والدین دقت کنند حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه کم چربی استفاده کنند.

این کارشناس همچنین به والدین توصیه کرد: صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشد.حتی الامکان شام در ساعات ابتدای شب صرف شود و کودکان زودتر بخوابند تا صبح برای صرف صبحانه اشتهای لازم را پیدا کنند.

وی بیان کرد: تنوع در مواد صبحانه سبب جلب کودکان و نوجوانان به مصرف صبحانه می شود و این روش در سنین بالاتر هم رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می دهد.

کمالی همچنین با بیان اینکه نخوردن صبحانه ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار صبحانه می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند.

وی با بیان این که نخوردن صبحانه ضریب هوشی و قدرت یادگیری کودکان و دانش آموزان را کاهش داده و به خستگی زودهنگام آنان منجر می‌شود، افزود: خوردن صبحانه نقش مهم واساسی درافزایش قدرت یادگیری،خلاقیت وابتکار کودکان دارد ، بنابراین والدین باید نسبت به صرف صبحانه فرزندان ، بیش از دیگر وعده غذائی دقت کنند.

کمالی ادامه داد: کودکان هفت تا هشت ساعت بعد از خوردن شام، در ناشتایی بسر می‌برند و با صرف صبحانه مغز از قند کافی به عنوان غذا و منبع انرژی استفاده می‌کند. برای اینکه کودک و دانش‌آموز اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف کنند و شبها در ساعت معینی بخوابند تا صبح زود بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

وی عنوان کرد: اگر مدت زمان نخوردن صبحانه طولانی تر باشد، نگهداری قندخون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خودباشد، دشوارتر و یادگیری، تمرکز حواس و تعادل حرکتی آنها مختل می‌شود.

وی با اشاره به این که نخوردن صبحانه درصورتی که تداوم یابد تبدیل به عادت می‌شود گفت: این امر موجب دریافت کم مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد را می‌شود که در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد: غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی که اغلب مورد علاقه کودکان هستند، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند، که می‌تواند کودکان را به خوردن صبحانه علاقه مند کند.

وی نان، پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان، کره، مربا و نان، کره و خرما همراه با یک لیوان شیر را صبحانه‌هایی سالم و مغذی برای رشد و تنظیم فعالیت غدد کودکان سنین مدرسه دانست و افزود:  غذاهاى حاوى پروتئین میزان یادگیرى را افزایش مى‌دهند. همچنین زمینه ی لازم براى ارتباط بین سلول هاى مغز را فراهم مى‌کنند.

کمالی افزود: از سوى دیگر کربوهیدرات ها ، انرژى بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافى مصرف شوند، موجب خواب آلودگى مى‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه ی سالم در هر سنى مهم است گفت: این مهم براى کودکان در حال رشد مهم تر است. مخصوصاً اگر در یادگیرى دروس خود مشکل داشته باشند. غذاهاى گوشتى اغلب خوشمزه و تازه تر هستند. به علاوه در معرض آفت کش ها و مواد شیمیایى نیز نبوده‌اند.

کمالی خاطرنشان ساخت: بچه‌هاى کوچکتر بیشتر به غذا و همین طور مواد شیمیایى هوازى حساسند پس آنها بیش از همه از غذاهاى گوشتى استفاده مى‌کنند. آلرژى مانع رفتن کودک به مدرسه نمى‌شود، اما بر یادگیرى او تأثیر مى‌گذارد. بچه هایی که همراه صبحانه مقدار زیادى پروتئین مصرف مى‌کنند، بیش از آنهایی که غذاى غنى از کربوهیدرات مصرف مى‌کنند، در یادگیرى دروس خود موفق هستند.

این کارشناس تغذیه در پایان افزود: متأسفانه بیشتر کودکان پیش از رفتن به مدرسه به جاى مصرف پروتئین، بیشتر غذاهاى حاوى کربوهیدرات مصرف مى‌کنند در عوض هنگام شام غذاى پُر پروتئین مى‌خورند که مانع خواب آنها نیز مى‌شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.