دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی وعده داد: حل مشکلات فیلترینگ با تشکیل شورای عالی مجازی

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی وعده داد: حل مشکلات فیلترینگ با تشکیل شورای عالی مجازی

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی سازوکار فعلی فیلترینگ را سازوکاری ناکارآمد و ناکافی دانست و اظهار امیدواری کرد که با روی کار آمدن شورای عالی فضای مجازی این مشکل برطرف شود.

به گزارش ایسنا، حمید شهریاری در ارتباط با سازوکارهای فعلی فیلترینگ و میزان مناسب بودن آن‌ها اظهار کرد: از نظر ما هم این سازوکارها هم ناکارآمد است و هم ناکافی اما در شورای عالی اطلاع‌رسانی برنامه‌ای در این زمینه نداریم و امیدواریم شورای عالی فضای مجازی در این زمینه برنامه‌هایی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی هم پیش از این اقداماتی دراین بخش انجام داده و فیلترینگ در سه رتبه طبقه‌بندی کرده بود. اما از نظر ما بهتر آن است که خود والدین این کار را انجام دهند.

شهریاری در ادامه با بیان این‌که پیش از این نرم افزاری تهیه شده که به عنوان پایشگر اینترنتی عمل کند، توضیح داد: این نرم‌افزار نظارت بر رفتار کودکان نام گرفته است اما با این وجود لازم است که در سطح حاکمیتی هم چنین نرم افزارهایی تهیه شوند که بخش‌هایی از این مساله در وزارت اطلاعات در حال شکل‌گیری است.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در ادامه صحبت‌های خود ضمن اظهار امیدواری برای تولید نرم افزارهایی برای پایش مسائل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای داخلی در این زمینه خبر داد.

اما شهریاری در پاسخ به این سوال ایسنا که به طور متوسط سالانه چند سایت اینترنتی فیلتر می‌شوند گفت: آمارهایی در این زمینه وجود دارد اما ضرورتی بر رسانه‌ای شدن آن‌ها نمی‌بینیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا لازم نیست پیش از فیلتر کردن سایت‌ها موضوع به مدیران سایت‌ها اطلاع داده شود گفت: مقامات قضایی این اختیار را دارند که اگر در سایتی مشکلی وجود داشت با نظر دادستانی جلوی فعالیت آن‌ سایت را بگیرند. در این زمینه گاه می‌توان موضوع را به صاحبان سایت اطلاع داد اما در برخی موارد هم اوضاع به گونه‌ای است که مطلبی برروی سایت‌ها منتشر شده که اگر قرار باشد آن را به صاحبان سایت اطلاع دهیم آن موضوع نامناسب در جامعه منتشر خواهد شد.

اما شهریاری در پاسخ به سوال دیگری که درباره شورای عالی فضای مجازی و این‌که آیا به نظر او عده‌ای در برابر این شورا مقاومت به خرج می‌دهند، یادآور شد: ممکن است عده‌ای به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره دلایل شکل گیری و یا اهداف این شورا با آن مشکل داشته باشند. اما به معنی دیگر فکر نمی‌کنم مقاومتی در برابر این شورا وجود داشته باشد و اگر چنین مقاومتی وجود داشته باشد قطعا کارساز نخواهد بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.