دبیرخانه جایزه جلال پاسخ داوران را داد / تغییر آرا با نظر هیات علمی

۱۴م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، ماجرا از آنجا آغاز شد که داوران بحش مستندنگاری این جایزه متشکل از مصطفی رحیمی، کامران پارسی‌نژاد و سیده‌اعظم حسینی  در نامه‌ای به دبیر علمی جایزه جلال اعلام کردند که رای آن‌ها از سوی برگزار کنندگان نادیده گرفته‌ شده‌است.
 

طبق رای داوران برگزیده نهایی، کتاب «شرح اسم» نوشته هدایت‌الله بهبودی بوده و در نهایت این کتاب به صورت مشترک با کتاب «نورالدین پسر ایران» به عنوان اثر تقدیری معرفی شده ‌است.
 

به گزارش خبرآنلاین، متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است: 

«بسمه تعالی

طبق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارکان تشکیلاتی جایزه ادبی جلال آل احمد عبارت‌اند از ۱- هیأت امنا، ۲- هیأت علمی، ۳- دبیرخانه.

هیأت امنا اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای هنر بوده که ریاست آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، هیأت علمی متشکل از ۹ نفر و با تأیید هیأت امنا و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شوند و وظایف آن‌ها عبارت است از:

۱-تدوین آیین‌نامه‌های داخلی و اجرایی

۲-تدوین معیارهای ارزیابی آثار

۳-تعیین و نصب گروه‌های داوری

پس از پایان مراحل داوری، روند نتایج تمام گروه‌های داوری در جلسه هیأت علمی ارائه و پس از تأیید و تصویب اعضای هیأت علمی، نتیجه اعلام می‌شود.

در تاریخ ۲۸ مردادماه سال جاری اولین جلسه هیأت علمی این دوره تشکیل و اعضای گروه‌های داوری معین شدند.

پس از طی مراحل مختلف داوری در گروه‌های داستان، نقد ادبی، تاریخ‌نگاری و مستندنگاری روند نتایج داوری‌ها در جلسه مورخ ۲۸ آبان‌ماه سال جاری اعضای هیأت علمی ارائه و پس از بررسی کامل آن‌ها نتایج طبق تصمیم اعضای هیأت علمی در روز برگزاری مراسم اعلام شد.

این رویه در تمامی دوره‌های پنج‌گانه جایزه جلال معمول و اجرا شده است و حتا نحوه تقسیم جوایز نیز در موارد مشترک مانند گروه خاطره‌نگاری که دارای نویسنده و راوی است، طبق تصویب اعضای هیأت علمی انجام می‌شود؛ مانند کتاب “دا” در دور دوم و “نورالدین پسر ایران” در دور پنجم.

همچنین گاهی نظر گروه‌های داوری با نظر اعلام‌شده در مراسم متفاوت است (البته این امر بسیار اندک بوده، اما به هرحال موجود است). سبب آن مشخص است، زیرا دبیرخانه موظف به اعلام و ابلاغ مصوب هیأت علمی است.

این امر نه تنها در جایزه ادبی جلال آل احمد بلکه در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نیز جایزه ادبی پروین اعتصامی و کتاب فصل نیز معمول است.

طبق گزارش دبیر علمی در مراسم پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد، نتایج بر مبنای نظر داوران و تصویب هیأت علمی اعلام می‌شود، بنابراین روشن است که غیر از نظر اعضای هیأت علمی، عامل دیگری در اخذ و اعلام نتایج مؤثر نیست.

دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد»
 

۵۷۵۷

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.