پگاه آهنگرانی: تاجران تصمیم می‌گیرند کدام اثر چه اندازه تقدیر شود

۲۲م آذر ،

«پگاه آهنگرانی» در یادداشتی که در روزنامه «اعتماد» انتشار یافته است دربارهٔ مسائل پیش آمده در جایزه جلال نوشت:

فکر می‌کردم جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره‌ای است که بی‌نظمی و اعمال نفوذ در داوری‌ها و اعلام نتایج غیرمنتظره و بی‌اعتنایی و جفا به اهالی هنر از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است ولی با دیدن شیوه اهدای جایزه «جلال» فهمیدم که سخت در اشتباه بودم و جایزه «جلال» که مراسمی برای انتخاب بهترین کتاب سال است، رکوردهایی را زده که دستیابی به آن به این آسانی برای جشنواره فجر ممکن نیست.

ماجرا از این قرار است که هیئت داوری جایزه جلال کتابی را به عنوان بهترین انتخاب کرده و جایزه آن ۱۱۰ سکه بهار آزادی بوده. ولی به دلایل نا معلوم هیئت برگزار‌کننده تصمیم می‌گیرند که جایزه بهترین کتاب نداشته باشند و با تغییر آرای داوران، تقدیری را جایگزین آن می‌کنند که می‌توان با اهدای چند تا سکه سر و ته‌اش را هم آورد. کار به جایی رسید که برنده جایزه به خاطر بی‌احترامی به جلال جایزه‌اش را پس داد.

مثل همیشه تا چند روز بازار تایید و تکذیب و روایت‌های متعدد از این ماجرا گرم بود تا اینکه هیئت داوران در بیانیه‌ای با اعتراض به شیوه اهدای جایزه این بی‌عدالتی و کج‌سلیقگی را آشکار کرد و معلوم شد نوسان نرخ سکه و دو دو تا چهار تای برگزار‌کنندگان سبب دست بردن در آرای داوران شده و وضع را به این صورت درآورده است.

ظاهرا کاریش نمی‌شود کرد؛ حکم بازار است و معیار ارزش اهالی فرهنگ و هنر و کتاب هم همین حکم است و کاسبان و تاجران تصمیم می‌گیرند که کدام اثر باید چه اندازه تقدیر شود. کسب و کار است و حساب و کتاب خودش را دارد. فقط نمی‌دانم چرا هیئت داوری انتخاب می‌کنند.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.