دبیر شورای عالی فضای مجازی: باید برای خودکفایی درحوزه اقتصاد دیجیتال تلاش کنیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: باید در حوزه اقتصاد دیجیتال تلاش کنیم تا به خودکفایی دست یافته و همه خدمات و کالاهایی که امکان عرضه داخلی در کشور دارند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تامین کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی: باید برای خودکفایی درحوزه اقتصاد دیجیتال تلاش کنیم

به گزارش ممتاز نیوز، سید ابوالحسن فیروزآبادی در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌ها اظهار کرد: در عصر جدید اتکا به یک بازیگر تعیین‌کننده همچون دولت‌ها و صرفا قوانین و مقررات برای اداره حوزه‌هایی مانند آی‌سی‌تی به اتمام رسیده و اشکال دیگری همچون توصیه‌ها و تشکیل کنسرسیوم‌ها برای رفع موانع در بازار و طراحی رویه‌ها در کشورها مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه توصیه‌ها معمولا از مراجع مهمی همچون دولتی، علمی و بخش خصوصی منتشر می‌شود، بیان کرد: در کشور نیاز فوری به توصیه‌ها در حوزه‌های شبکه، خدمات ابری، پردازش و دیتاسنترها احساس می‌شود. همچنین ائتلافی از شرکت‌ها برای استانداردگذاری و قاعده‌گذاری در این حوزه ها باید صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درخصوص نقش کنسرسیوم‌ها در تعیین مسیر علم و بازار اقتصادی، تاکید کرد: همگرایی بازار و علم، بازار و فناوری و صنعت با شکل‌گیری کنسرسیوم‌ها اتفاق می‌افتد که البته در برخی مواقع ناهماهنگی در علم و صنعت در تمامی کشورها در بیان برخی دستاوردها و تحقق شعارها صورت می‌گیرد که این اتفاق در جهان فراگیر است.

فیروزآبادی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی در برخی از حوزه‌ها اطلاعات مستندی از وضعیت کشور برای سیاست‌گذاری در دسترس نیست، تصریح کرد: این یک مشکل اساسی است که تلاش کردیم در اواخر دولت قبل نسبت به رفع آن اقدام کنیم که امیدواریم با ادامه آن در دولت فعلی بتوانیم به وضعیت کشور در این حوزه سامان دهیم.

وی درخصوص وضعیت خدمات ابری با تاکید بر مصوبه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی در این حوزه به عنوان چهار خدمت اصلی و پایه شبکه ملی اطلاعات گفت: در کشور بسیاری به دنبال راه‌اندازی دیتاسنتر بدون بررسی اصول اولیه و امنیت هستند که باید در این حوزه برای ایجاد خدماتی همچون خدمات ابری تلاش و همکاری تمامی فعالان این حوزه اتفاق بیفتد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به کنترل حوزه اقتصاد دیجیتال و وضعیت واردات سخت‌افزارهای مبتنی‌بر میکروالکترونیک، افزود: متاسفانه این صنعت سرمایه‌بر است و انتظار داریم تا برای حل این مشکل نیز بخش خصوصی و اصناف مرتبط همکاری کنند. شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی نیز با نگاه مثبت به دنبال این است تا شرکت‌های مبتنی‌بر دیجیتال و خدمات بتوانند وارد فرابورس و بازار سرمایه شوند تا بتوانیم با تلاش همه‌جانبه و همگرایی ملی نسبت به رفع خلاء زنجیره‌ای در این حوزه اقدام کنیم و در جهت اقتصاد ملی گام برداریم.

فیروزآبادی با بیان اینکه اولویت‌بندی به‌دلیل محدودیت سرمایه مورد تاکید قرار دارد، گفت: نیروی انسانی مناسبی در این حوزه در کشور فعال است و باید بتوانیم تخصیص سرمایه را به نحو مناسب برایشان مدیریت کنیم تا هم در حوزه‌های نرم‌افزار و هم سخت‌افزار اهداف محقق شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: ممنوعیت خرید برخی از سخت‌افزارهای خارجی در دستگاه‌های دولتی پیشتر ابلاغ شده که خوشبختانه توانستیم با وجود بسیاری از مخالفت‌ها به خودکفایی قابل قبولی در برخی از زمینه‌های آن دست یابیم و این در حالی است که بسیاری از کشورهای دیگر نیز در حال ورود به این حوزه هستند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.