دختران قلیانی و پسران سیگاری!

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : اگر چه مسئولان آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در مدارس را قویا تکذیب نموده‌اند اما بررسی تازهترین پژوهش‌های مستند و دانشگاهی کشور حاکی از افزایش میزان شیوع مصرف سیگار و دخانیات و مشروبات الکلی در میان دانش آموزان است. بر اساس آخرین پژوهش‌های آماری صورت گرفته در تهران ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران تجربه مصرف قلیان، ۲۴درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش از ۳۵ درصد از دانش آموزان پسر سیگار می‌کشند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ابتکار ؛ در سال‌های اخیر مسئولان آموزش و پرورش همواره شیوع مصرف سیگار، مواد دخانی و مشروبات الکلی در مدارس را قویا تکذیب نموده‌اند اما آخرین پژوهش‌های صورت گرفته طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در زمینه مصرف سیگار و مواددخانی که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تربیت معلم انجام شده است نشان می‌دهد که تجربه مصرف سیگار در پسران و دختران تهرانی iبه ترتیب ۳۵ و ۲۷ درصد بود.همچنین ۶۴ درصد دانش آموزان پسر بررسی شده و ۴۳ درصد از دختران تجربه مصرف قلیان دارند، این در حالی است که پیش از این اخطارهایی در رابطه با افزایش میزان مصرف قلیان از سوی آسیب شناسان داده شده بود.علاوه بر این نتیجه این پزوهش‌ها گویای این است که مصرف مشروبات الکلی در میان دانش آموزان نیز iبه مرز اخطار دهنده‌ای رسیده است. بر اساس پژوهشی که در دانشگاه تربیت معلم تهران انجام شده ۲۴٫۴ درصد دانش آموزان پسر و ۴٫۲ درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلی را مصرف نموده‌اند.بر اساس گزارش تفسیری سازمان جهانی iبهداشت روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار جوان آغاز iبه مصرف فرآورده‌های دخانی می‌کنند که اکثر آن‌ها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

از آنجا که بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله کشور در حال تحصیل می باشند و مدرسه iبه عنوان اولین محیط اجتماعی آموزشی بعد از خانواده از اهمیت بسزایی در شکل گیری رفتار‌های فرد برخوردار است، بررسی میزان مصرف سیگار در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.افزایش میزان مصرف سیگار در میان دانش آموزان در کلان شهر‌های کشور iبه خصوص شهر تهران iبه شکلی است که در پژوهش دیگری در شهر رشت شیوع تجربه مصرف سیگار و کشیدن گاه گاهی در میان اشخاص سیگاری در پسران دبیرستان iبه ترتیب ۱۵ درصد و ۵۴٫۶ درصد گزارش تفسیری شده است. همچنین مطالعه‌ای که در سال ۱۳۸۲ در شهر تهران صورت گرفت شیوع کشیدن سیگار iبه صورت گاه گاهی را در دانش آموزان دبیرستانی ۲۸٫۲ درصد عنوان نموده بودند.

خانه، بیشترین مکان کشیدن سیگار
نتایج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌دهد محل کشیدن سیگار در کل دانش آموزان مصرف نماینده فعلی سیگار ۳۷٫۸ درصد در خانه خود بود که بیشترین میزان را نشان می‌دهد. همچنین بیشترین مکان کشیدن سیگار در پسران مصرف نماینده فعلی ۳۶٫۶ درصد در مکان‌های عمومی مانند پارک و خیابان و در دختران ۵۱٫۶ درصد در خانه خود بوده است. در این پژوهش که بیش از ۴۵۲۳ دانش آموز مورد بررسی قرار گرفته‌اند که بر اساس نتیجه آن بیشترین درصد فراوانی نحوه دستیابی iبه سیگار مصرفی در دانش آموزان طی بررسی‌های صورت گرفته خرید از فروشگاه یا مغازه iبه میزان ۳۸٫۸ درصد بود که ۶۱٫۵ درصد از دانش آموزان دختر و ۷۴٫۶ درصد از دانش آموزان پسر مصرف نماینده سیگار جهت تهیه سیگار مصرفی خود پول پرداخت نموده‌اند.

از هر ۱۰ دانش آموز سیگاری ۳ نفر می‌خواهند ادامه دهند
از سوی دیگر براساس نتیجه این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نظر خواهی انجام شده در خصوص قصد کشیدن سیگار در یک سال و پنج سال آینده در میان دانش آموزان مصرف نماینده فعلی سیگار ۲۴٫۱ درصد احتمال دادند در یک سال و ۳۳٫۱ درصد در پنج سال آینده سیگار خواهند کشید. iبه عبارت دیگر از هر ۱۰ دانش آموز مصرف نماینده سیگار تقریبا سه نفر قصد ادامه مصرف را در یک سال و ۵ سال آینده را داشته‌اند.همچنین مقایسه قرار گیری در معرض دود سیگار در دو گروه مصرف نماینده فعلی سیگار و غیر سیگاری نشان داده است که گروه دانش آموزان مصرف نماینده فعلی سیگار ۶۶٫۷ درصد و در گروه دانش آموزان غیر سیگاری ۳۲٫۷ درصد در خانه در معرض دود سیگار بوده‌اند و ۷۸ درصد از دانش آموزان مصرف نماینده فعلی سیگار علاوه بر خانه در محلی دیگر در معرض دو سیگار بوده‌اند. نتیجه حاصل از این مطالعه حاکی از بالا بودن مصرف سیگار در میان نوجوانان است. iبه نحوی که از هر ۱۰ دانش آموز سه نفر تجربه کشیدن سیگار را داشته‌اند.

۵۷ درصد دانش آموزان دود را تجربه نموده‌اند
همچنین بر اساس تحقیق دیگری در دانشگاه تربیت معلم تهران در میان دانش آموزان ۴۴۷ دانش آموز کرجی ۵۷ درصد از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش تفسیری نمودند که حداقل یک بار در طول عمر خود یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، و سایر مواد را امتحان نموده‌اند. iبه طوری که از میان ۴۴۷ نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال‌های اول، دوم و سوم متوسطه ۵۷ درصد معادل ۲۵۵ نفر حداقل یک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سیگار) داشته‌اند.

افزایش قلیان در میان دختران، مشروب در میان پسران
نتایج پژوهش دانشگاه تربیت معلم در میان دانش آموزان نشان می‌دهد ۴۳٫۱ درصد از دانش آموزان دختر بررسی شده، مصرف نماینده قلیان می باشند و ۲۴٫۴ درصد پسران نیز مصرف نماینده مشروبات الکلی می باشند و یا آن را تجربه نموده‌اند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.