درآمدهای نفتی کویت به مرز ۱۱۴ میلیارد دلار می رسد

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود از رسیدن درآمدهای نفتی کویت به بالاترین حد در سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری امارات بیزینس، صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد: در پی قیمت های بالای نفت خام و افزایش تولید نفت کویت، درآمدهای حاصل از فروش نفت خام این کشور امسال به بیش از ۱۱۴ میلیارد دلار می رسد، به طوری که این کشور عضو اوپک در سال جاری همچنان با مازاد بودجه رو به رو خواهد بود.

بر پایه این گزارش، درآمدهای حاصل از فروش نفت خام کویت سال گذشته در پی رشد قیمت های جهانی نفت و تثبیت بهای این ماده در سطوح بالاتر از ۱۰۵ دلار برای هر بشکه و همچنین تولید روزانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت، به ۹۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

درآمدهای نفتی کویت در سال گذشته ۵۰ درصد بالاتر از درآمدهای نفتی این کشور عضو اوپک در سال ۲۰۱۰ (۶۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) بود، به طوری که قیمت های جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۰  بالاتر از ۷۰ دلار برای هر بشکه بود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد: میانگین قیمت های جهانی نفت خام در سال جاری میلادی به سطوح بالاتر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه می رسد و به دنبال افزایش عرضه نفت کویت می توان انتظار داشت درآمدهای حاصل از فروش نفت خام این کشور عضو اوپک به حدود ۱۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار  برسد.

بر اساس این ارزیابی، انتظار می رود درآمدهای نفتی کویت در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد اما همچنان در سطح ۱۰۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار باقی می ماند، در حالی که صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند بهای نفت و تولید نفت این کشور همچنان در سطوح بالا حفظ شود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند مازاد بودجه کویت امسال به ۸۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود.

ارزیابی های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که مازاد بودجه کویت در سال ۲۰۲۲ به ۷۶ میلیارد و ۲۰۰ ملیون دلار می رسد.

کویت هم اکنون روزانه سه میلیون بشکه نفت تولید می کند که این رقم نزدیک به ظرفیت تولید کامل این کشور است.

کویتی ها در نظر دارند ظرفیت تولید نفت خام خود را تا سال ۲۰۲۰ به چهار میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این رقم را تا سال ۲۰۳۰ تثبیت کنند

درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، مهم ترین منبع درآمدی کویت به شمار می رود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.