درآمد ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا از تحریم ایران

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – برای تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر علیه ایران اعمال شده توجیهات و دلایل مختلفی عنوان شده که البته در جای خود مورد بررسی و نقد قرار گرفته است اما بد نیست بدانید که این روزها تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان به یک تجارت پر سود برای آمریکا بدل شده و این کشور تنها در ۸ماهه اخیر بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار سود خالص از قبل جریمه شرکت‌های نقض‌کننده تحریم به‌دست آورده است.

این درحالی است که براساس توافقنامه ژنو که سوم آذرماه ۹۲میان ایران و ۶قدرت جهانی به امضا رسید، آمریکا و اعضای ۱+۵متعهد شده بودند مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شوند. در این توافقنامه علاوه بر تعهدات کلی‌ای که آمریکا در قالب ۱+۵ درخصوص عدم‌اعمال تحریم‌های جدید پذیرفته بود، به صراحت ذکر شده که «دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس‌جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد. » با این حال بررسی عملکرد آمریکا در ۸ماهه اخیر نشان می‌دهد که این کشور نه‌تنها اقدام به وضع تحریم‌های جدید با پوشش تعیین مصادیق تحریم‌های سابق کرده، بلکه عملکرد خود را در مواجهه با شرکت‌هایی که متهم به برقراری روابط با ایران و کمک به دور زدن تحریم‌ها هستند با سختگیری بیشتری دنبال کرده است.

  • کاسبی با ابزار تحریم

البته در این میان تغییر رویکرد آمریکا در قبال تحریم‌ها و استفاده از فرصت تحریم‌ها به‌منظور درآمدزایی بیشتر نیز کاملا مشهود است؛ به‌گونه‌ای که براساس تحقیق‌های براندون گرت، صاحب کرسی در دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیا، مجموع موارد جریمه شرکت‌ها و بانک‌های نقض‌کننده تحریم در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۱و ۲۰۱۲حدود ۶۴۷درصد افزایش یافته و به‌طور متوسط به رقم ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار در سال رسیده است. این درحالی است که تنها در ۸ماهه اخیر این رقم با جهشی خیره‌کننده به مبلغی نزدیک به ۱۵میلیارد دلار رسیده است. جالب آنکه بیشتر این درآمد از محل جریمه شرکت‌ها و بانک‌های شرکای اروپایی تأمین شده است. به‌عنوان مثال ۳کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به‌عنوان مهم‌ترین شرکای تجاری آمریکا که اتفاقا همگی از اعضای ۱+۵نیز هستند، به تنهایی قریب به ۱۳میلیارد دلار از کل مبلغ جریمه‌ها را پرداخته‌اند. با این حال تنها سهم ناچیزی از این جریمه‌ها را شرکت‌های آمریکایی می‌پردازند.

این درحالی است که چندی پیش خبرگزاری اروپایی بلومبرگ در گزارشی نوشت با وجود اینکه حجم مبادلات تجاری اروپا با ایران ٢٠برابر حجم تجارت آمریکا با ایران است، ولی در طول ٣سال گذشته، همکاری‌های تجاری آمریکا با ایران ٣۵درصد افزایش یافته و درعین حال حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران ٧٧درصد کاهش داشته است.

  • زورگیری در روز روشن

اینکه چرا بانک‌های اروپایی حاضر به پرداخت چنین جریمه‌هایی می‌‌شوند نیز موضوع جالبی است. بانک‌های اروپایی اساسا طبق قوانین کشورهای تابعه خود اقدام به انجام معاملاتی می‌کنند که در این کشورها قانونی بوده و جرم محسوب نمی‌شود. با این حال دادگاه‌های آمریکا از آن جهت که این بانک‌ها معاملات خود را با دلار انجام می‌دهند به‌خود اجازه ورود به معاملات بانک‌های اروپایی را می‌دهند. بانک‌های اروپایی نیز که می‌دانند درصورتی که در مسئله تحریم محکوم شوند از تراکنش‌های مالی با دلار محروم می‌شوند و این جریمه زیان‌های بسیار سنگینی برای آنها در پی خواهد داشت، برای فرار از رسیدگی و محکومیت احتمالی در دادگاه‌های آمریکایی، معمولا حاضر به پرداخت توافقی مبلغ جریمه می‌شوند.

  • رکورد ۹میلیارد دلاری

درحالی‌که مبالغ جریمه بانک‌های نقض‌کننده تحریم در سال‌های گذشته به سختی به یک میلیارد دلار می‌رسید، تعیین جریمه ۸٫۹میلیارد دلاری علیه بانک فرانسوی بی‌ان پی پاریباس خرداد‌ماه امسال همه را شگفت زده کرد چرا که این رقم رکورد بی‌سابقه‌ای در جرایم بانکی به‌علت نقض تحریم محسوب می‌شود. جالب آنکه علاوه براین جریمه نقدی این بانک به‌مدت یک سال از مبادلات دلاری نیز منع شده است. اما تنها این بانک فرانسوی نبود که مجبور به پرداخت چنین هزینه‌های گزافی به اتهام نقض تحریم‌های ایران می‌شد.

دولت آمریکا در تاریخ ۶ آذر درحالی‌که تنها ۳روز از امضای توافقنامه ژنو می‌گذشت و به قول معروف هنوز جوهر امضای آمریکا پای توافقنامه خشک نشده بود شرکت سوئیسی ودرفورد را به‌علت نقض تحریم‌های ایران و برخی کشورهای دیگر به پرداخت ۲۵۳ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. فردای همان روز نیز یک قاضی فدرال در آمریکا یک زن و شوهر ایرانی مقیم ایالت تگزاس را به اتهام پولشویی ونقض تحریم‌ها علیه ایران به حبس و پرداخت بیش از یک میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

۲۱آذر ۹۲نیز بانک مشهور انگلیسی آر بی‌اس به‌خاطر آنچه نقض تحریم‌های ایران، سودان، میانمار و کوبا خوانده شد، حدود ۱۰۰میلیون دلار (۶۱میلیون پوند) توسط آمریکا جریمه شده است. اخیرا ۲بانک دیگر انگلیسی به نام‌های استاندارد چارترد و ایچ اس بی‌سی نیز به‌ترتیب حدود ۶۷۵میلیون دلار و یک میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار توسط دولت آمریکا جریمه شده‌اند. ۱۵خرداد ۹۳هم کمپانی هلندی به‌دلیل نقض تحریم ایران ۲۱ میلیون دلار جریمه شد. دولت آمریکا همچنین ۲۸مرداد ۹۳مؤسسه حسابرسی مالی «پرایس واتر هوس کوپرز» را به‌دلیل همکاری با یک بانک ژاپنی و دورزدن تحریم‌های ایران به پرداخت جریمه ۲۵میلیون دلاری محکوم کرد.

همچنین در ژانویه ۲۰۲۴، واحد مبادله پایاپای اسناد (کلیراستریم بنکینگ) «دویچه بورس» آلمان، با پرداخت جریمه‌ای به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار برای پایان دادن به اتهامات علیه خود مبنی بر ایجاد تسهیلاتی برای بانک مرکزی ایران به‌منظور انجام مبادلات در بازارهای اروپایی، موافقت کرد .

  • حکایت همچنان باقیست

اما انگار درآمد حاصل از جریمه‌های دریافتی بابت نقض تحریم‌های ایران حسابی به دولت آمریکا مزه کرده چرا که درحال حاضر دیگر بانک‌های اروپایی نظیر بانک یونی کردیت ایتالیا، دویچه بانک آلمان، کریت اگریکول و سوشیته جنراله فرانسه و دستوک بانک آلمان و واحد سیتی گروپ اینکز بانامکس در مکزیک همچنان تحت تحقیقات به اتهام نقض تحریم‌ها و قوانین پولشویی قرار دارند. همچنین اخیرا نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت دولت آمریکا احتمالاً کامرزبانک، دومین بانک بزرگ آلمان را به‌اتهام نقض تحریم‌ها علیه کشورهایی ازجمله ایران ۸۰۰ میلیون دلار جریمه می‌کند.

  • پول تحریم‌ها کجا خرج می‌شود؟

آمریکا که اتفاقا در سال‌های اخیر از کسری بودجه بیش از ۱۷ تریلیون و ۵۵۷ میلیارد دلاری هم رنج می‌برد، سال گذشته بذل و بخشش‌های فراوانی انجام داده است که احتمال می‌رود بخشی از این هزینه‌ها از محل درآمد ناشی از جریمه‌های شرکت‌های طرف معامله با ایران تأمین شود. ازجمله اینکه دولت آمریکا اخیرا با افزایش سقف کمک‌های خود به رژیم صهیونیستی برای بهبود سیستم گنبد آهنین بودجه ۶۲۱میلیون دلاری را برای این منظور به تصویب رساند.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی سالانه رقمی معادل ۳میلیارد دلار نیز از کمک‌های خارجی ایالات متحده سهم می‌برد. این دولت اخیرا ۵میلیارد دلار برای «برنامه مشارکت در مبارزه با تروریسم» و نیم میلیارد دلار برای کمک به اپوزیسیون سوریه درنظر گرفته است.همچنین برای مقایسه مبلغ درآمد آمریکا از محل جریمه شرکت‌های طرف معامله با ایران جالب است بدانید بودجه سازمان سیا در سال ۲۰۲۴میلادی جهت هزینه اقدامات و برنامه‌های جاسوسی این سازمان ۷/ ۱۴میلیارد دلار بوده است یا اینکه هزینه تجهیزات نظامی پلیس آمریکا در سال تنها۴۵۰میلیون دلار است. بودجه مخارج جنگی آمریکا هم تنها ۴برابر کل مبلغ درآمدهای آمریکا از محل جریمه‌های تحریم یعنی ۶۰میلیارد دلار است.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.