درباره «جمهوری ذهن» چه می‌دانید؟

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «حیات ذهن»، جلد اول: «تفکر»، اثر هانا آرنت با ترجمه مسعود علیا انتشار یافت. «نمود فعالیت‌های ذهنی در جهانی از نمودها، چه چیزی ما را به تفکر وامی‌دارد؟، و هنگامی که تفکر می‌کنیم، کجا هستیم؟» از جمله فصل های این کتاب ارزشمند و خواندنی است.

در توضیح نمود(appearing) در این کتاب آمده است: هر آنچه که در جهان آدمیان است چه طبیعی چه مصنوعی، زنده یا مرده، ناپایدار یا ماندگار همه داری یک وجه اشتراکند و آن این است که نمود پیدا می‌کنند. یعنی به ادراک اندام های حسی موجودات ذی شعور درمی‌آیند. آرنت با تاکید بر جداناپذیری بود و نمود مطرح کرده است که نمود از بود جدا نیست، چون وقتی چیزی نمود پیدا میکند بودی باید باشد که آن را ادراک کند.

ناشر در معرفی کتاب آورده است: پس از ترجمه کتاب وضع بشر در سال ۱۳۹۰ اینک ترجمه دیگری از هانا آرنت به نام حیات ذهن که بسیاری آن را واپسین اثر فلسفی مهم آرنت می‌دانند به زیور طبع آراسته ‌شد. آرنت طرح حیات ذهن را در قالب سه جلد ریخت: تفکر، اراده و داوری. متأسفانه مرگ آرنت در سال ۱۹۷۵ مجال اتمام این طرح را از او گرفت. او در این هنگام دو جلد اول را به پایان رسانده بود که پس از مرگش در سال ۱۹۷۸ چاپ شدند ولی از جلد سوم چیزی جز یادداشت‌هایی در کار نبود. گفته شده که درست پس از مرگ آرنت اولین صفحه جلد سوم در ماشین تحریر او یافت شد که فقط حاوی عنوان نوشته و دو سرلوحه از سیسرون و گوته بود. حیات ذهن و وضع بشر دو اثر فلسفی‌تر آرنت محسوب می‌شوند که هر کدام عمدتاً با وجهی از مسئله نظر و عمل سر و کار دارند. اگر در وضع بشر دغدغه آرنت کاوش در زندگی وقف عمل است، در حیات ذهن به حیطه نظر و قوای ذهن می‌پردازد و در این میان کار را با کاوش در قوه تفکر آغاز می‌کند.

در یادداشت پشت جلد کتاب نیز می خوانیم: «تفکر» دفتر اول «حیات ذهن» است، واپسین اثر هانا آرنت که بسیاری آن را واپسین اثر فلسفی مهم او نیز می‌دانند. در این دفتر با متفکری مواجهیم که به سراغ خود تفکر رفته است و دربارهٔ چیستی و چگونگی آن، خاستگاه و سببات آن و جا و مکان متفکر اندیشه می‌کند. همراهی با آرنت در این راه پرپیچ و خم چه بسا انگیزه‌ای شود تا ما نیز دربارهٔ تفکر و نسبت‌مان با آن فکر کنیم. آ‎رنت طرح کتاب حیات ذهن را به شکل سه جلد «تفکر و اراده و داوری» ریخته بود که به نقل از الیزابت یانگ جمهوری ذهن را تشکیل می دهند.»

کتاب «حیات ذهن» در ۳۲۴ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸هزار تومان از سوی انتشار یافتنات ققنوس انتشار یافته است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.