درد، گزگز و بی‌قراری علامت سندروم «پای بی‌قرار» است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: ۵ درصد اشخاص جامعه با درجه‌های مختلف به بیماری سندروم پای بی‌قرار دچار می‌شوند که علائمی چون درد، گزگز، بی‌قراری و حتی گرفتگی عضله را در اندام تحتانی به خصوص ساق‌ها تجربه می‌کنند.

محمد‌مهدی امام در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بیماری پای بی‌قرار بیماری شایعی است که در عین شایع‌بودن در بین مردم ناشناخته است.

فوق‌تخصص روماتولوژی افزود: ۵ درصد از اشخاص جامعه با درجه‌های مختلف به این بیماری دچار می‌شوند که علائمی چون درد، گزگز، بی‌قراری و حتی گرفتگی عضله را در اندام تحتانی به خصوص ساق‌ها تجربه می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: این درد عصر‌ها و شب‌هنگام تشدید می‌شود تا حدی که بیمار را مجبور می‌کند که پا و ساق خود را برای بهبود علائم ماساژ دهد.

امام تصریح کرد: این بیماری به دو صورت اولیه که معمولاً عامل ارث در آن دخیل است و همچنین فرم ثانویه تقسیم می‌شود که عامل ثانویه به کمبود آهن، بیماری‌های خاص مثل واریس، نارسایی کلیه، دیابت، پارکینسون، ام‌اس و بیماری‌های روماتیسمی تقسیم‌بندی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تشخیص این بیماری معمولاً بر اساس علائم بالینی و نبود بیماری‌های دیگر مثل آسیب اعصاب محیطی و اختلالات عروقی است چرا که بررسی‌های انجام شده و آزمایش‌ها در این بیماری طبیعی است و فقط فقر آهن در این بیماری ملاحظه می‌شود.

وی آغاز این بیماری را در غالب اشخاص در سنین جوانی ذکر کرد و افزود: از لحاظ درمان، برطرف کردن عامل زمینه‌ای چون کمبود آهن، درمان واریس و بیماری‌های مختلفی که ذکر شد به علاوه درمان دارویی تحت نظر پزشک مربوطه می‌تواند موثر باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.