درمان خانگی برای خستگی مفرط

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : بارها و بارها از اطرافیان شنیده ایم که احساس خستگی مفرط می کنند، این شکایت به قدری شایع است که پزشکان آن را شکایت شماره یک بیماران می دانند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ گاهی بهترین کار ایجاد تغییر در رژیم غذایی و ورزش است. بعضی مکمل ها نیز می تواند مفید واقع شود. خواب به موقع و به اندازه کافی هم در رفع این مشکل موثر است. البته فشار خون بالا، کم خونی، کمبود ویتامینB12 نیز می تواند دیگر عامل احتمالی خستگی مفرط باشد.دسته ای از محققان به ارائه شیوه های ساده ای برای درمان خستگی پرداخته اند که در این مطلب می آید.

دو قطره روغن نعناع روی دستمال بچکانید و استشمام کنید. یا اینکه به آب وان ۲ قطره روغن نعناع و ۴ قطره روغن رزماری اضافه کنید.

هنگام دراز کشیدن، چند بالشت زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطح سرتان قرار گیرد. این کار سبب خون رسانی بیشتر به مغز می گردد و هوشیاری شما افزایش می یابد.

صبحانه کامل میل کنید. سعی کنید اندازه وعده غذایی خود را به ۳۰۰ کالری محدود کنید. این کار سبب ثبات میزان قند خون شما می گردد.

از مصرف بسیار کربوهیدرات های تصفیه شده از جمله قند و آرد سفید بپرهیزید. این نوع مواد غذایی سبب افزایش و افت سریع قند خون می گردد. مصرف کیک، اسپاگتی، نان های فانتزی حالت ضعف و خستگی ایجاد می کند.

غذاهای غنی از فیبر مملو از کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات و نان سبوس دار و سبزی را به برنامه روزانه خود بیفزایید تا قند خون ثابت بماند.

مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید. برای بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی نباید بیش از ۱۰ درصد چربی اشباع شده در برنامه غذایی باشد.

سیب زمینی خام را خوب بشویید و با پوست برش بزنید و یک شب در آب خیس کنید.

روز بعد آب طبیعی و سرشار از پتاسیم را میل کنید. بدن به این ماده معدنی برای انتقال دادن پیام های عصبی و حرکت دادن عضلات و عملکردهای حیاتی نیاز دارد.

اسفناج سرشار از پتاسیم و ویتامین های B است که برای سوخت و ساز ضروری است. این گیاه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

مصرف جینسینگ ، از قدیم راهکار موثری برای رفع خستگی مفرط بوده است. این گیاه سیستم عصبی را تحریک می کند. اشخاص مبتلا به فشار خون بالا از مصرف این گیاه بپرهیزند.

منیزیم، ماده معدنی است که با صدها واکنش شیمیایی در بدن ارتباط دارد و در تغییر دادن پروتئین، چربی و کربوهیدرات به منابع انرژی، نقش ایفا می کند. حتی کمبود خفیف این ماده می تواند سبب خستگی مفرط شود.

ژینکو: مصرف این گیاه روند خون رسانی به مغز را بهبود می بخشدکه این امر سبب هوشیاری فرد و کاهش خستگی مفرط می گردد.کوآنزیم کیو۱۰، ماده ای است که در بدن تولید می گردد و به میتوکندری کمک می کند تا انرژی تولید کند. کوآنزیم کیو۱۰ در بعضی مواد غذایی مانند مغزها موجود است.

نوشیدنی هایی که با خستگی مفرط مقابله می کند:

روزانه به میزان کافی آب بنوشید تا دچار بی آبی نشوید. کمبود آب یکی از دلایل خستگی مفرط است.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل برسانید.

نقش ورزش در رفع خستگی مفرط: انجام ورزش های هوازی حداقل روزی نیم ساعت سبب کاهش وزن و افزایش انرژی بدن می گردد.

هر زمان که احساس خستگی کردید، ۱۰ دقیقه نفس عمیق بکشید. راه بروید و کمی خود را بکشید.

خواب کافی: حتی در روزهای تعطیل، در ساعت معین بخوابید.

اگر احساس خستگی می کنید و نیاز به خواب دارید زودتر بخوابید به شرطی که هر روز صبح در همان ساعت معین از خواب بیدار شوید.

خواب بین روز نباید بیش از نیم ساعت باشد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد:اگر پس از انجام دادن پیشنهاد های یاد شده، باز هم احساس خستگی مفرط می کنید به پزشک مراجعه کنید. اگر خستگی مفرط شما همراه با آغاز ناگهانی معده درد، کمبود نفس، سردرد شدید، درد عضله، حالت تهوع، افسردگی و تب است، به پزشک مراجعه کنید.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.