درگیری و تنش صرب‌تبارهای کوزوو با سربازان: زخمی شدن ۲۵ نیروی حافظ صلح ناتو و ۵۲ صرب

در درگیری دیگر در اروپا؛ ۲۵ نفر از نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو زخمی شدند.

درگیری و تنش صرب‌تبارهای کوزوو با سربازان: زخمی شدن ۲۵ نیروی حافظ صلح ناتو و ۵۲ صرب

به گزارش ممتاز نیوز، نیروهای حافظ صلح ناتو معروف به نیروهای کوزوو (KFOR) اعلام کردند که ۲۵ تن از سربازان آن‌ها در درگیری با صرب‌تبارها در شمال کوزوو که در تلاش برای تصرف ساختمان یکی از شهرداری‌ها بودند مجروح شدند. آن‌ها اعلام کردند که حال سه‌نفر وخیم است.

درگیری صرب‌تبارها با پلیس از صبح امروز در شهرداری اوزوچان در ۴۵ کیلومتری شمال پریشتینا پایتخت کوزوو آغاز شد. سربازان نیروهای حافظ صلح ناتو بعد از ظهر امروز از صرب‌ها خواستند تا راه را برای دو خودرو از نیروهای پلیس ویژه کوزوو باز کنند.

به گفته شاهدان و رسانه‌های محلی، سربازان سپس برای محافظت از نیروهای کوزوو (KFOR) در خودروها و متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوگر استفاده کردند. صرب‌های معترض با پرتاب سنگ و سایر اجسام سخت پاسخ دادند.

در انتخابات جنجالی شهرداری‌ها که عمدتا توسط صرب‌ها تحریم شده بود، فقط نمایندگان آلبانیایی‌تبار یا دیگر اقلیت‌های کوچکتر در پست‌های شهرداری و شوراهای محلی انتخاب شدند.

این در حالی است که صرب‌تبارها از شرکت در انتخابات محلی ماه آوریل خودداری کرده بودند و نامزدهای آلبانیایی‌تبار توانستند جایگاه ریاست بر هر چهار شهرداری را در انتخاباتی با مشارکت ۳.۵ درصدی به دست آوردند. صرب‌تبارها اکثریت ساکنان شمال کوزوو را تشکیل می‌دهند.

در بیانیه نیروهای کوزوو (KFOR) آمده است: «تعدادی از سربازان ایتالیایی و مجارستانی مورد حملات غیرقانونی قرار گرفتند و به دلیل انفجار مواد محترقه دچار جراحت، شکستگی و سوختگی شدند.»

کریستوف زالای بوبرونیچکی، وزیر دفاع مجارستان گفت که هفت سرباز مجار به شدت مجروح شده‌اند که برای مداوا به کشور منتقل خواهند شد.

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز در بیانیه‌ای گفت: «آنچه در حال رخ دادن است قابل قبول نیست و غیرمسئولانه است.»

وی تاکید کرد که اجتناب از اقدامات یکجانبه بیشتر از سوی مقامات کوزوو بسیار حیاتی است.

طبق گزارش‌ها، در این درگیری‌ها برخی از خودروهای پلیس کوزوو و یک خودروی متعلق به خبرنگاران آسیب دیده است. تصاویر گرافیتی با نمادهای ملی‌گرای صرب روی این خودروها نقش بسته شد.

رئیس جمهوری صربستان: ۵۲ صرب مجروح شده‌اند

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان نیز اعلام کرد که در درگیری‌های امروز ۵۲ صرب مجروح شده‌اند که حال سه نفر از آن‌ها وخیم است.

این خشونت‌ها از هفته گذشته افزایش پیدا کرده بود و باعث شد تا صربستان ارتش این کشور را در حالت آماده‌باش قرار دهد و نیروهای بیشتری را به مرز با کوزوو که در سال ۲۰۰۸ از بلگراد اعلام استقلال کرد بفرستد.

کوزوو و صربستان دهه‌ها است که با یکدیگر دشمن بوده‌اند و بلگراد از به‌رسمیت شناختن حاکمیت کوزوو خودداری می کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را برای کمک به حل مناقشه کوزوو و صربستان افزایش داده‌اند زیرا از بی‌ثباتی بیشتر در اروپا می‌ترسند.

اتحادیه اروپا به صربستان و کوزوو هشدار داده است که اگر می‌خواهند به سمت پیوستن به اتحادیه حرکت کنند باید به دنبال عادی‌سازی روابط باشند.

وزیر خارجه روسیه: انفجار بزرگی در مرکز اروپا در حال وقوع است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه وضعیت کوزوو را «نگران‌کننده» توصیف و آمریکا و ناتو را به‌دلیل ادعای تسلط بر آن بخش از جهان سرزنش کرد.

او گفت که «انفجار» بزرگی در مرکز اروپا در حال وقوع است. درست در جایی که ناتو در سال ۱۹۹۹ به یوگسلاوی حمله کرد.

وی افزود که این وضعیت نیازمند یک «راه حل ژئوپلیتیکی» است تا امنیت کشورهای اروپایی را تضمین کند.

روسیه متحد صربستان است و دائما از اقدامات این کشور علیه کوزوو حمایت می‌کند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، پلیس کوزوو و نیروهای کوزوو به رهبری ناتو روز دوشنبه در حال محافظت از ساختمان‌های چهار شهرداری در شمال کوزوو دیده شده‌اند.

پلیس گفت که صرب‌ها بامداد دوشنبه در سه ساختمان شهرداری تجمع کردند. صرب‌تبارها در اوزوچان سعی کردند با مواد آتش‌زا و اعمال خشونت وارد ساختمان شوند. پلیس می‌گوید وضعیت در این شهر همچنان متشنج است.

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان از مدیریت بین‌المللی وقایع کوزوو انتقاد کرد و گفت که نیروهای کوزوو از مردم محافظت نمی‌کنند. وی تصریح کرد که آن‌ها از «غاصبان» محافظت می‌کنند. اشاره وی گویا به شهرداران جدید است.

وی افزود: «ما باید از صلح محافظت کنیم. صلح تنها چیزی است که ما داریم.»

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.