تنش صربستان و کوزوو شدت گرفت / ناتو وارد عمل می‌شود

در پی ناآرامی‌ در بالکان؛ نیروهای‌ کمکی ناتو وارد کوزوو شدند.

تنش صربستان و کوزوو شدت گرفت / ناتو وارد عمل می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو اعلام کرد که در پی ناآرامی‌های هفته گذشته در شمال کوزوو با اعزام نیروهای کمکی بیشتر، صلح‌بانان مستقر در این کشور را تقویت کرده است.

ناآرامی‌ها در شمال کوزوو پس از آن شدت گرفت که چند شهردار آلبانیایی‌تبار با تایید دولت و در پی انتخاباتی مناقشه‌برانگیز مسئولیت اداره مناطق شهری در این بخش از کشور را برعهده گرفتند.

انتخابات محلی برای تعیین شهرداران در حالی برگزار شد که اکثریت صرب ساکن در این منطقه صندوق‌های رای را تحریم کردند و نرخ مشارکت در آن ۳.۴ درصد اعلام شد.

در ناآرامی‌ها و درگیری‌های مرتبط با این انتخابات و متعاقب آن انتصاب شهرداران آلبانیایی‌تبار تاکنون دست کم ۳۰ عضو نیروی حافظ صلح ناتو موسوم به «کفور» و همچنین ۵۲ معترض صرب‌تبار مجروح شده‌اند.

اوآنا لانجسکو، سخنگوی ناتو در توییتی اعلام کرد: «حدود ۵۰۰ نیروی نظامی از تیپ ۶۵ پیاده مکانیزه ترکیه بخش عمده‌ای از نیروهای کمکی اعزامی را تشکیل داده‌اند.»

از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه نیز شنبه گذشته اعلام کرده بود که بنا دارد در پاسخ به درخواست ناتو برای تقویت نیروهای حافظ صلح «کفور» پس از ناآرامی‌ها در شمال کوزوو، تعدادی از کماندوهای خود را طر روز‌های یکشنبه و دوشنبه به این کشور اعزام کند.

وزارت دفاع ترکیه نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به این موضوع که یگان اعزامی از کماندوهای این کشور برای استقرار در کوزوو مشخص شده است خواستار خویشتن‌داری و گفت‌وگوی سازنده برای حل بحرانی شده است که به گفته آنکارا می‌تواند امنیت و ثبات در منطقه را به خطر بیاندازد.

ناتو در واکنش به بالاگرفتن تنش در شمال کوزوو تصمیم گرفت ۷۰۰ نیروی حافظ صلح دیگر را در کوزوو مستقر و این نیروی ۴ هزار نفری را تقویت کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که این ائتلاف نظامی آماده اعزام نیروهای بیشتر است.

وی در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در اسلو به خبرنگاران گفت: «ناتو هوشیار خواهد بود. ما برای اطمینان از ایجاد یک محیط امن و همچنین برای آرام کردن اوضاع و کاستن از تنش ها آنجا خواهیم بود.»

نیروی حافظ صلح ناتو پس از قیام و شورش استقلال‌طلبانه اکثریت آلبانیایی‌ تبار صربستان علیه حاکمیت سرکوبگر این کشور طی سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ تأسیس شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال یافت و توانست مشروعیت جامعه بین‌المللی را به دست آورد هر چند که صربستان کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

صرب تبارها ساکن شمال کوزوو که اکثریت ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند به موجوب توافق سال ۲۰۲۲ که اجرایی نشد به دنبال خودمختاری هستند.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.