کوزوو صلح با صربستان را پذیرفت

نخست‌وزیر کوزوو گفت، پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر عادی‌سازی روابط با صربستان را قبول می‌کند.

کوزوو صلح با صربستان را پذیرفت

به گزارش ممتاز نیوز، ماه گذشته میلادی نمایندگان غربی به کوزوو و صربستان گفتند که این دو طرف اعلام کنند که آیا یک پیشنهاد ۱۱ بندی را جهت تنش‌زدایی می‌پذیرند یا می‌خواهند با عواقب کار خود مواجه شوند.

این طرح ۱۱ بندی خواستار اجرای قراردادهای گذشته از جمله ایجاد انجمنی از شهرداری‌های نیمه خودمختار با اکثریت صرب است که آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو با آن مخالفت کرده بود و گفت که چنین چیزی کوزوو را میان قومیت‌های مختلف تقسیم می‌کند؛ انتقادی که توسط میانجیگرهای غربی رد شد.

اما کورتی در نهایت پس از دیدار با میروسلاو لیچاک، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات بلگراد-پریشتینا در توییتر نوشت: ما قطعا پیشنهاد اتحادیه اروپا را برای عادی‌سازی روابط میان کوزوو و صربستان می‌پذیریم و آن را زمینه و بستر مناسبی برای گفت‌وگوهای بیشتر تلقی می‌کنیم.

وی افزود: سوالاتی پیرامون تضمین‌های بین‌المللی، مکانسیم اجرای قراردادها و زمان مربوط به آن‌ها را در گفت‌وگوهای آتی بروکسل مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

براساس این طرح ۱۱ بندی، نه تنها صربستان باید استان سابق خود را به رسمیت بشناسد، بلکه بلگراد باید لابی‌گری علیه عضویت کوزوو در سازمان‌های بین‌المللی را متوقف کند. همچنین هر دو طرف باید ادارات نمایندگی خود را در پایتخت‌های یکدیگر باز و نسبت به حل‌وفصل مسائل موجود همکاری کنند.

الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان چند روز قبل گفت: نمایندگان غربی به بلگراد هشدار دادند که اگر صربستان این پیشنهاد را نپذیرد، مذکرات عضویتش در اتحادیه اروپا متوقف خواهد شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی استقلال خود از صربستان را اعلام کرد و اکثر اعضای سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه آن را به عنوان “کشوری مستقل” به رسمیت می‌شناسند؛ اما بلگراد همچنان کوزوو را یکی از قلمروهای جدایی‌طلب خود می‌داند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.