در بازار سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنید

۲۳ام بهمن ،

بینا- بانک مرکزی درحالی در هفته‌های پایانی سال اقدام به پیش فروش سکه با هدف جذب نقدینگی خواهد کرد که این امر به جای هدایت نقدینگی به تولید مردم را به سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا راغب می کند.
طی روزهای اخیر بانک مرکزی از آغاز دور تازه پیش فروش سکه خبر داد، اعلام این برنامه هر چند به صورت ناقص و بدون تشریح جزئیات سبب شد تا بلافاصله بازار طلا و سکه واکنش نشان دهد که نزول قیمت‌ها موید این نکته است.
از همان ساعت ابتدایی انتشار یافتن خبر آغاز دور تازه پیش فروش سکه، بازار نسبت به جذب نقدینگی از این بخش واکنش نشان داد چراکه تجربه سال قبل هم ثابت کرده بود که عرضه سکه در بازار در قالب طرح پیش فروش بطور حتم در قیمت‌ طلا و سکه اثر دارد.
بانک مرکزی اینبار هم از تجربه سال قبل خود استفاده خواهد کرد اما با یک تفاوت اساسی؛ سال قبل بانک مرکزی پیش فروش سکه را در حالی آغاز کرد که نرخ طلا و سکه در بازار بصورت کاملاً حبابی و تصاعدی پیش می رفت از همین رو سیاست گذار پولی و بانکی برای کاهش حباب بازار سکه با توجه به افزایش تقاضای مردم وارد عمل شد و پیش فروش سکه را در دستور کار خود قرار داد.
سیاست پیش فروش سکه آنزمان واقعاً جواب داد و قیمت ها بلافاصله در بازار نزولی شد؛ تعداد بسیاری از مردم هم البته از طرح بانک مرکزی استقبال کرده و نسبت به پیش خرید سکه اقدام نمودند. بماند که همان مقطع سوداگران بازار از خرید سکه با قیمت‌های بالا چه سود و ضرری عایدشان شد اما مهم این بود که طرح جواب داد و حباب سکه ترکید.
اما اینبار بانک مرکزی زمانی طرح پیش فروش سکه را آغاز خواهد کرد که هدف تنها مدیریت قیمت سکه در بازار نیست بلکه جذب نقدینگی آنهم به منظور تأمین عیدانه دولت و مجلس به مردم هدف اساسی سیاست گذار پولی و بانکی است.
اما چرا و به چه سبب بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه را ابزاری برای جذب نقدینگی از بازار انتخاب کرده خود جای تعجب دارد چرا که این بانک می‌توانست از ابزار دیگری از جمله فروش اوراق مشارکت کمک بسزایی به بخش تولید آنهم در این شرایط اقتصادی کشور انجام دهد.
پیش فروش سکه علاوه بر اینکه نقدینگی را از بین مردم و بازاری ها جمع خواهد کرد به مثابه چراغ سبزی می ماند که بانک مرکزی به مردم نشان می دهد مبنی بر اینکه بازار سکه بازاری مطمئن برای سرمایه گذاری خواهد بود.
از همین رو مردم با نیت حفظ ارزش پول خود و کسب سودآوری همانطور که پیش از این بازار سکه و دلار را برای مدیریت منابع خود انتخاب کرده بودند اینبار با چراغ سبز بانک مرکزی وارد بازار سکه خواهند شد.
بانک مرکزی البته در حالی بصورت غیرمستقیم پیش فروش سکه را بعنوان محل امنی برای سرمایه گذاری مردم پیشنهاد کرده است که محمود بهمنی سکاندار این بانک به دفعات در زمان تشدید نوسانات ارز و طلا به مردم اخطار داده بود در بازار طلا و ارز سرمایه گذاری نکنند چراکه اصلا امن نیست.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.