دستجردی:وزارت بهداشت در صدد ارتقای جایگاه طب سنتی ایران است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی حکمی ‘محمدعلی محققی’ را به سمت سرپرست معاونت طب سنتی منصوب کرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حکم ‘مرضیه وحید دستجردی’ خطاب به محققی آمده است: طب سنتی ایران، یک مکتب طبی پویا با قدمت بیش از ۳۰۰۰ ساله است که در دوران اسلامی جلوه تازه‌ای یافت. ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، سیداسماعیل جرجانی و عمادالدین محمود شیرازی حدود هشت قرن، هدایت دانشگاه‌های طب در غرب و شرق را برعهده داشتند.

در این حکم اضافه شده است:این مکتب میراث گرانقدر بجای مانده از تلاش حکیمانه، تحقیقات عالمانه و تجارب ارزشمند هزاران دانشمند و حکیم دوران‌های گذشته به ویژه دوران ۱۴۰۰ ساله تمدن اسلامی است که نه تنها در دوران‌ گذشته بلکه برای دنیای امروز و فردا نیز راهکارهای عملی ارائه داده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد:احیای طب سنتی با جمع آوری، طبقه‌بندی، بررسی و ارزیابی این میراث عظیم گامی اساسی در دستیابی به دانش و تجربه مستحکم و تامین حداکثر سلامت برای آحاد مردم و بهره‌گیری رو به تزاید و پرثمر از اعتماد به نفس ملی برخاسته از این حرکت است.

دستجردی خاطر نشان کرد، برای تحقق این امر مهم لازم است که طب سنتی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان به کار گرفته شده و با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای روشن در امور مربوط به این حیطه‌ها به عنوان مؤلفه‌ای اثرگذار در نظر گرفته شود. لذا در راستای اجرای بند ۵ ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه و نظر به تعهدات و تجربیات شما در نظام سلامت، بدین وسیله به عنوان سرپرست معاونت طب سنتی منصوب می‌ شوید.

در این حکم آمده است :انتظار می‌رود با بهره‌مندی از ظرفیت‌های شورای راهبردی طب سنتی کشور که با مشارکت معاونان و صاحبنظران تشکیل شده و توان بالقوه همه استادان و حکمای این حیطه و بسترهای موجود در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی در تحقق اهدافی از جمله تدوین چشم‌انداز و برنامه راهبردی طب سنتی بر مبنای اهداف متعالی اسناد بالادستی از جمله رهنمودهای مقام معظم رهبری، چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، سند تحول ونوسازی آموزش پزشکی و نقشه تحول نظام سلامت موفق شوید.

وی، سازماندهی منابع انسانی و استقرار ستاد طب سنتی برای پیگیری امور با محوریت پیشگیری، حفظ و ارتقای سلامت، تلاش در جهت نهادینه سازی منطقی کاربست اصول طب و داروهای سنتی در کنار طب نوین در قالب شبکه بهداشتی درمانی و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع،تلاش جهت طراحی و تولید داروهای سنتی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید با تاکید بر کار و سرمایه ایرانی،توسعه هدفمند آموزش طب سنتی، در سطوح مختلف براساس منابع و نیاز سنجی، ساماندهی و هدایت پژوهش‌های هدفمند در حیطه طب سنتی به منظور ارتقای کیفیت خدمات در این حوزه را از دیگر اهدافی دانست که باید محقق شود.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۵۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.