دستمزد کارگران از تورم تبعیت نمی‌کند

نوشته شده در تاریخ ۰۳/آذر/ – ۰۹:۰۰ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

خبرگزاری : یکی از مهمترین دغدغه‌های کارگران، تعیین حداقل دستمزد بر مبنای تورم سالانه‌ است، اما نگاهی به میزان دستمزد در چند سال اخیر نشان می‌دهد این افزایش مبانی دیگری به جز تورم هم دارد.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز، ماه‌های پایانی هر سال، بازار گمانه‌زنی درباره حداقل دستمزد کارگران داغ است و چگونگی تعیین آن به موضوع اصلی بحث میان کارگران و کارفرمایان تبدیل می‌شود.

حداقل دستمزد کارگران هر سال در شورای عالی کار بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی (کارفرما،‌کارگر،دولت) و متاثر از دو مولفه تورم و تامین میانگین معیشت خانوار ۴ نفره تعیین می‌شود. این در حالی است که در سال‌های افزایش دستمزد چندان هم از نرخ تورم تبعیت نکرده‌است.

بر اساس آمار بانک‌مرکزی نرخ تورم در سال ۸۸ معادل ۱۰٫۸ درصد ثبت شده، اما افزایش دستمزد کارگران در سال بعد ۱۳ درصد لحاظ شد که نشان می‌دهد در این سال نرخ افزایش دستمزد بیش از نرخ تورم بوده‌است. نرخ تورم سال ۸۹ معادل ۱۲٫۴ درصد بود، در حالی که حداقل دستمزد سال ۹۰ تنها ۹ درصد افزایش داشته‌است.

بر اساس همین آمار نرخ تورم سال ۹۰ به ۲۱٫۵ درصد رسید، در حالی که حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ تنها ۱۸ درصد و باز هم کمتر از میزان تورم افزایش یافت. در سال ۹۱ نرخ تورم ۳۰٫۵ درصد بود، در حالی که حداقل دستمزد سال ۹۲ برای سومین سال متوالی کمتر از نرخ تورم و ۲۵ درصد افزایش داشت.

این رویه در تعیین حداقل دستمزد سال ۹۳ نیز ادامه داشته و با وجود نرخ تورمی ۳۴٫۷ درصدی سال ۹۲، حداقل دستمزد کارگران امسال ۲۵ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد با روند کاهشی تورم در ۷ ماهه ابتدایی امسال، این شیب نزولی تا پایان امسال ادامه داشته باشد، اما باید منتظر بود و دید حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده چقدر افزایش می‌یابد.

نرخ تورم و همچنین میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال‌های اخیر را در دو جدول زیر ببینید:

 

سال

نرخ تورم

۱۳۸۸

۱۰٫۸

۱۳۸۹

۱۲٫۴

۱۳۹۰

۲۱٫۵

۳۰٫۵

۳۴٫۷

هفت ماه نخست

۲۵٫۳

 

سال

میزان افزایش حداقل دستمزد

حداقل دستمزد کارگران (ریال)

۱۳۸۸

۱۷

۲۶۳۵۲۰۰

۱۳۸۹

۱۳

۳۰۳۰۴۸۰

۱۳۹۰

۹

۳۳۰۳۰۰۰

۱۸

۳۸۹۷۴۵۰

۲۵

۴۸۷۱۲۵۰

۲۵

۶۰۸۹۱۰۰

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.