دلارهای سعودی در جیب مخالفان سوری

گزارشگر روزنامه «دیلی‌تلگراف» انگلیس ضمن سفر به استان «ادلب» سوریه حقایقی را روایت کرده که یک بار دیگر بر حمایت شدید خارجی‌ها از مخالفان دولت سوریه تاکید می‌کند.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت گروهک‌های مسلح مخالف دولت سوریه و حمایت‌های خارجی که از این گروهک‌ها می‌شود، پرداخته است.

«روث شرلوک» نویسنده این گزارش که به سوریه سفر کرده، در ابتدا عنوان می‌کند که اکنون بیش از ۱۰ کمپ تمرینات نظامی در استان «ادلب» در شمال سوریه وجود دارد که گروه‌های مخالف در آن، خود را برای مبارزه با نظام سوریه آماده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: «در یکی از کمپ‌هایی که (نماینده) دیلی‌تلگراف از آن بازدید کرده، نیروهای تازه جذب شده در یک دوره دشوار و پرالتهاب قرار می‌گیرند. این افراد با دستور «عادل کدر» فرمانده آن‌ها که خود از نظام سوریه جدا شده، از دیوارها بالا می‌روند، زیر سیم‌های خاردارها سینه‌خیز می‌روند و طناب‌هایی را که بین درختان بسته شده می‌گیرند و حرکت می‌کنند».

حضور مشاوران نظامی خارجی در کمپ‌های مخالفان

«دو مرد از چادرهای مستقر در استراحتگاهی که در آن نزدیکی برپا شده بود، به ما نگاه می‌کردند. آن‌ها قدی بلند، سرهایی تراشیده، پوستی صاف، اندامی ورزیده داشتند و روی عضلات ‌آن‌ها خالکوبی شده بود و در بین دیگر افرادی که در آنجا حضور داشتند به نظر نامتجانس می‌آمدند». این را شرلوک می‌گوید و ادامه می‌دهد: «آن‌ها نمی‌توانستند عربی صحبت‌ کنند و از حضور (نماینده) دیلی‌تلگراف در آنجا بسیار ناخشنود بودند».

خبرنگار دیلی‌تلگراف می‌افزاید: «این مردان که از اسم رمزهای رضوان و محمد استفاده می‌کردند، اهل کشورهای حوزه اسکاندیناوی بودند، اما از ما خواستند که کشور آن‌ها را فاش نکنیم».

این ۲ نفر حاضر به مصاحبه با دیلی‌تلگراف نشده‌اند و تنها عنوان گفته‌اند: «ما برای کمک اینجا هستیم».

به گفته افراد حاضر در این کمپ، این ۲ نفر نیروی ویژه بوده و اکنون به عنوان مشاور نظامی در سوریه فعالیت می‌کنند.

«لوای المکداد» فردی است که مسئول هماهنگی انتقال حجم زیادی از کمک‌ها و سرمایه‌های خارجی به گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه است. وی می‌گوید: «ارتش آزاد سوریه در ابتدا اصلا وجود نداشت، این تنها یک ایده بود. حالا تلاش بسیاری می‌کنیم که آن را به واقعیت تبدیل کنیم».

شرلوک عنوان می‌کند که افراد حاضر در این کمپ علاوه بر اینکه یونیفورم‌های نظامی داشتند، بین خود مقررات نظامی را نیز رعایت می‌کردند.

افراد در این کمپ به مدت ۳ هفته آموزش‌های بسیار دشواری می‌بینند، تمرین تیراندازی می‌کنند، و قواعد نظامی و تاکتیک‌های تهاجمی را می‌آموزند. آن‌ها همچنین بدون اجازه حق ترک کمپ را ندارند و عدم رعایت مقررات نیز با تنبیه شدید بدنی پاسخ داده می‌شود.

یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه مدعی شده است که تنها در ادلب ۱۸ کمپ آموزشی دیگر نیز وجود دارد. به نوشته دیلی‌تلگراف هرچند که این فرمانده حضور مشاور نظامی در دیگر کمپ‌ها را انکار کرده، اما یک منبع آگاه اعلام کرده است که این موضوعی است که قبلا در دست بررسی بوده (و حالا این احتمال وجود دارد که این مشاوران در کمپ‌های دیگر نیز به کار گرفته شده باشند).

رد پای آشکار عربستان، قطر و دیگر کشورهای حامی مخالفان

نویسنده دیلی‌تلگراف ادامه می‌دهد: «مسئولان هماهنگی (در ارتش آزاد سوریه) به دیلی‌تلگراف گفته‌اند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی سنگینی برای این عملیات‌ها انجام شده است. ده‌ها میلیون دلار پول که بخش اعظم آن را عربستان سعودی تامین می‌کند، به این مناطق تزریق می‌شود تا از آن برای خرید تسلیحات، آموزش و حمایت از بخش‌های مختلف ارتش آزاد استفاده شود».

شرلوک اشاره می‌کند که اکنون گروه‌های مختلفی در سوریه در حال مبارزه با نظام این کشور هستند که هریک ایدئولوژی‌های خاص خود را دارند. در این بین گروه‌هایی وجود دارند که تحت حمایت قطر قرار دارند و در چند ماه اخیر رابطه آنها با گرو‌های مورد حمایت عربستان تیره شده است.

پیش از این افرادی نظیر «رابرت فیسک» مقاله‌نویس روزنامه ایندیپندنت و «جاکوئز برس» پزشک معروف فرانسوی که هر دو مدتی را در سوریه گذرانده‌اند، اذعان کرده‌اند که بخش مهمی از نیروهای درگیر در سوریه غیرسوری‌هایی هستند که از کشورهای خارجی برای مبارزه با نظام سوریه به این کشور اعزام شده‌اند.

برس ۲ هفته قبل در مصاحبه با رویترز گفته بود که بیش از ۶۰درصد کسانی که توسط وی مورد درمان قرار گرفته‌اند، اعضای گروهک‌های مسلح بوده و بیش از نیمی از آن‌ها غیرسوری بوده‌اند.

برس همچنین گفته بود که او در بازدید قبلی خود از سوریه، صحبت‌های کسانی را که عنوان می‌کردند گروه‌های جهادی و تروریستی غالب جنگجویان در سوریه را تشکیل می‌دهند، رد می‌کرده، اما وضعیتی که در سوریه دیده وی را وادار به تغییر در مواضعش کرده است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.