دلارهای صندوق را ریالی خرج نکنید

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: وزیر امور اقتصادی و دارایی تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی را عامل بروز بیماری هلندی در اقتصاد عنوان کرد و گفت: سهم دولت از اقتصاد ملی به ۹۰ درصد رسیده است.

علی طیب‌نیا امروز در همایش صندوق توسعه ملی افزود: دو مشکل در اقتصاد ایران از حد۴۰ سال پیش روی داده است که یکی نرخ پایین رشد اقتصادی و دیگری تورم بالا و مزمن است و سرچشمه این دو مشکل نتیجه درآمد بالای نفت و استفاده از آن در بودجه‌های دولت است.

طیب‌نیا با مقایسه درآمدهای بالای دولت در ۸ سال قبل با درآمد بالا در دهه ۱۳۵۰ در اقتصاد ایران، گفت: افزایش درآمد نفتی سبب افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌ها شده است و درآمدهای نفتی چه به صورت منابع ثابت و چه به صورت افزایش درآمدها برای دولت‌ها منشاء تورم و رشد اقتصادی پایین بوده است که حاصل این دو بروز بیماری هلندی در اقتصاد کشور شده است.

وی همچنین یکی از مشکلات اقتصاد کشور را پایین بودن سهم درآمد مالیاتی دانست و گفت:  در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود به منابع بانک مرکزی روی می‌آورد که آنهم سبب تورم و رکود در اقتصاد می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت مجبور بوده است وجوه حاصل از درآمد نفت را به بانک مرکزی فروخته و بجای آن ریال وارد اقتصاد کند که این کار سبب افزایش تورم از محل پول پر قدرت شده و همچنین سبب سرکوب تولید ملی و افزایش واردات شده است.

وی یکی دیگر از مشکلات را بزرگ‌شدن اندازه دولت و کوچک شدن بخش خصوصی دانست و گفت: در شرایط کنونی، سهم دولت از اقتصاد ملی تقریباً به ۹۰ درصد رسیده است.

طیب‌نیا با بیان اینکه در اکثر کشورها بهره‌وری بالای ۷۰ درصد رشد اقتصادی را تشکیل می‌دهد، گفت: اما در اقتصاد ایران به سبب درآمدهای نفتی و حجم و اندازه بالای دولت و کاهش سهم بخش خصوصی، بهره‌وری محقق نشده است.

وی همچنین به تشکیل سازمان برنامه و بودجه قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: هدف تشکیل سازمان برنامه و بودجه این بود که به اصلاح بودجه دولت را بپردازد و در برنامه سوم و چهارم توسعه با این هدف ابتدا حساب ذخیره ارزی و بعد از آن صندوق توسعه ملی برای استفاده بهینه از منابع نفتی طراحی شد.

وزیر اقتصاد نفت را یک سرمایه ملی متعلق به همه نسل‌ها دانست و گفت: نسل‌حاضر حق ندارد همه درآمدهای نفتی را صرف منافع جاری این نسل کند،بلکه باید وجوه درآمد نفت که یک نوع جاگذاری دارایی است تبدیل به دارایی مولد‌تر شود.

وزیر اقتصاد افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تراز عملیاتی دولت تا پایان برنامه پنجم باید صفر شود و هزینه جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین و وجوه نفت صرف بودجه عمرانی کشور و به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی اضافه کرد: منابع صندوق توسعه ملی باید در راستای توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شود، اما یک مشکل کشور فربه‌ بودن دولت و عدم توانمندی بخش خصوصی است.

وزیر اقتصاد همچنین از تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال انتقاد کرد و گفت: اگر منابع ارزی حاصل از نفت در بودجه دولت تبدیل به ریال شود، سبب بیماری هلندی می‌شود پس بنابراین نباید منابع صندوق توسعه ملی نیز تبدیل به ریال شود.

وی گفت: بعضی از کشورهای موفق سرمایه‌های نفت را در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند و از محل سود آن استفاده می‌کنند.

طیب‌نیا در پایان افزود: منابع نفت که تاکنون به عنوان نقمت و یا مکنت پیاده شد باید با استفاده درست تبدیل به نعمت خدادادی شود.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.