دلایل گرانی محصولات کشاورزی

جام جم آنلاین: تاخیر در تصویب طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت که فوریت آن در تیرماه امسال در مجلس به تصویب رسید از نظر کارشناسان عامل گرانی های اخیر محصولات کشاورزی است.

درحالی که مجلس در یازدهم تیرماه طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن والحاق آن به وزارت کشاورزی را تصویب و آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه ای با همین عنوان ارجاع کرد اما سرنوشت این طرح همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است .

ناهماهنگی و ایجاد مشکلاتی در حوزه تنظیم بازارکالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و لبنیات و غیره،باعث شد که عده ای از نمایندگان با طرح جدا کردن بخشی از مسئولیتهای وزارت صنعت و الحاق آن به وزارت کشاورزی،تلاش کنند کنترل واردات محصولات و توزیع آن در داخل کشور هدایت کنند.

اما حالا با گذشت دوماه و اندی از زمان تصویب فوریت این طرح ،دولت و برخی از نمایندگان،عقیده دارند که وزارت کشاورزی ظرفیت پذیرفتن این کار را ندارد و مدیریت آن توسط وزارت صنایع معادن بهتر است چرا که وزارت کشاورزی در مدیریت ارتقا سطح کشاورزی و مباحث دام و طیور و همچنین خدمات رسانی به کشاورزان و واحدهای زیربط عملکردی موفقیت آمیزی نداشته است.

 ولی موافقان این انتزاع حرف دیگری می زنند و تصویب این طرح را موجب تعدیل قیمت‌ها دانسته و تاکید دارند که از آنجایی که‌ به دلیل نبود متولی مشخص در امر کشاورزی و کنترل بازار محصولات، شاهد ناهماهنگی و اختلاف بین دو وزارتخانه هستیم تصویب این طرح می تواند در کنترل گرانی‌ها و کاهش قیمت‌ها موثر واقع شود.

حال با در نظر گرفتن این عوامل و سرعت در بررسی چنین طرح مهمی خبرها حاکی است که کمیسیون مشترک رسیدگی به این طرح پس از زمان طولانی ،هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نکرده است. 

عباس رجایی رییس کمیسیون ،آب و منابع طبیعی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه عملا دو ماه از تصویب این طرح گذشته تاکید دارد که نگران آن است که نهایتا از کمیسیون مشترک چیزی بیرون نیاید .

نماینده اراک مصوب شدن طرح انتزاع را منجر به از بین رفتن نابسامانی اخیر در بازار مصرف و تولید محصولات داخلی ذکر کرد و یاد اور شد که مسکوت ماندن آن به ضرر اقتصاد کشور است .

رجایی یکی از اولویتهای امروز جامعه را سیاست گذاری د رزنجیره تولید ،تا به بازار رسانی محصولات  دانست و گفت :متاسفانه در حوزه کشاورزی قبل وب عد از تولید، تمامی اختیارات در دست یک وزارتخانه نیست بنابر این ساماندهی در سیاست گذاری ها وجود ندارد.

وی از هیات رییسه مجلس خواست که هرچه سریعتر پیگیر تعیین تکلیف این طرح مهم در مجلس شوند .


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.