دور سولاریوم را خط بکشید

جام جم آنلاین: تا چند وقت پیش هر چه پوست فردی سفیدتر بود، معمولا او را زیباتر می‌دانستند، اما به نظر می‌رسد در این دوران معیارهای زیبایی هم با آنچه در گذشته وجود داشته تفاوت پیدا کرده است و حالا برعکس آن روزها هر چه پوست تیره‌تر و به اصطلاح برنزه‌تر باشد، جذابیت فرد هم به همان نسبت بیشتر می‌شود.

برای همین امروزه خیلی‌ از خانم‌ها و آقایان تلاش می‌کنند به شیوه‌های مختلف پوست‌شان را برنزه کنند؛ آفتاب گرفتن، سولاریوم، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه‌کننده و… همه شیوه‌هایی است که از آنها برای برنزه شدن کمک می‌گیرند.

البته خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند به هر قیمتی برنزه شوند؛ آنها حتی ممکن است دانسته یا ندانسته، سلامت‌شان را به خطر بیندازند تا فقط کمی زیباتر شوند ولی آیا برنزه کردن پوست ارزش روبه‌رو شدن با این مشکلات و خطرات را دارد؟

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو با اشاره به رواج برنزه کردن پوست و شیوه‌های متفاوت انجام آن، در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: خیلی از افراد ترجیح می‌دهند پوست‌شان را به کمک نور خورشید برنزه کنند و به همین دلیل ساعت‌های زیادی زیر آفتاب می‌مانند تا رنگ دلخواه‌شان ایجاد شود. در حالی که باید دقت داشته باشید اگر این کار برای مدتی طولانی و بدون توجه به سلامت پوست انجام شود، عاملی برای ایجاد چروک و پیری زودرس پوست بوده و می‌تواند سبب بروز ضایعات رنگدانه‌ای شود که حتی گاه ممکن است مضر، خطرناک و کشنده باشد.

بسیاری از افراد پس از شنیدن مضرات آفتاب و دستگاه‌های سولاریوم، تصمیم می‌گیرند با استفاده از مواد طبیعی مانند قهوه، روغن زیتون، گوجه‌فرنگی و… پوست‌شان را برنزه کنند و به این شیوه، دردسرها را کاهش دهند.

دکتر نیکبخت با اشاره به این‌که استفاده از این مواد مضرات آفتاب را کاهش نمی‌دهد، می‌گوید: با استفاده از این مواد فقط مقداری رنگدانه جذب پوست می‌شود و به نظر می‌رسد که پوست‌ رنگ گرفته است بنابراین باز هم طی ساعت‌هایی که فرد زیر نور خورشید باقی می‌ماند، مضرات و صدمات ناشی از آفتاب مشکل‌ساز خواهد شد. به گفته وی، شیوه صحیح برنزه شدن این است که آفتاب گرفتن را از مدت زمان کوتاهی شروع کنید و بتدریج این میزان را افزایش دهید. در چنین شرایطی ضمن این‌که رنگدانه‌ها به سطح پوست مهاجرت کرده و برنزه شدن شروع می‌شود، مقاومت پوست نیز افزایش می‌یابد. بنابراین با گذشت زمان سوختگی، خارش، پوسته‌پوسته شدن و تاول ایجاد نخواهد شد.

خطر سولاریوم

این روزها سولاریوم نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است و خیلی‌ها می‌خواهند در این دستگاه‌های برنزه‌کننده قرار بگیرند تا زیباتر شوند. غافل از این‌که سولاریوم مضرات و عوارض بی‌شماری دارد که به همین دلیل استفاده از آن توسط هیچ متخصصی توصیه نمی‌شود.

دکتر نیکبخت در این باره تاکید می‌کند: استفاده از سولاریوم به طور کلی توسط افراد متخصص رد می‌شود و آن را تایید نمی‌کنند. با این حال، متاسفانه امروزه در مراکز و سالن‌هایی از این دستگاه‌های برنزه‌کننده استفاده می‌شود و گاه حتی افرادی که به عنوان متصدی با دستگاه کار می‌کنند ممکن است اطلاعات دقیقی درباره نحوه کاربرد آن نداشته و نتوانند با رعایت نکات مناسب از آن استفاده کنند.

این پزشک متخصص با تاکید بر این‌که سولاریوم شیوه‌ای مناسب برای برنزه شدن نیست، می‌گوید: متاسفانه افراد زیادی بی‌توجه به سلامت‌شان از این شیوه استفاده می‌کنند، در حالی که باید بدانید خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن، ایجاد چروک و خطوط ریز، چروک‌های عمیقی که در آینده ایجاد می‌شود، ضایعات رنگدانه‌ای و از همه مهم‌تر ملانوم که یکی از سرطان‌های پوست است، از جمله عوارض ناشی از سولاریوم به حساب می‌آید.

از کرم‌های اتوبرنزه استفاده کنید

دکتر نیکبخت ضمن بیان این‌که بهتر است برای برنزه شدن از کرم‌های اتوبرنزه استفاده کنید، می‌گوید: کرم‌های اتوبرنزه نیز می‌تواند موجب برنزه شدن پوست افراد شود و به همین دلیل استفاده از این کرم‌ها شیوه‌ای مناسب است. این کرم‌ها موجب می‌شود پوست سریع‌تر برنزه شده و در نتیجه با کاهش مدت زمانی که فرد زیر نور خورشید قرار می‌گیرد، صدمات ناشی از آن نیز کمتر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که نحوه صحیح استفاده از کرم‌های اتوبرنزه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، در این زمینه توضیح می‌دهد: این کرم‌ها را باید به صورت کاملا یکنواخت روی پوست بدنتان بمالید، چون اگر قطر کرم روی قسمت‌های مختلف متفاوت باشد، رنگ پوست هم غیریکنواخت خواهد شد؛ به طوری که ممکن است قسمتی تیره‌تر باشد و بخشی روشن‌تر یا این‌که جایی سوختگی ایجاد شود و قسمتی هم به رنگ اصلی پوست باقی بماند.

بالاخره بهترین شیوه چیست؟

با توجه به این‌که خیلی‌ها دوست دارند برنزه شوند، شاید مهم‌ترین سوال این باشد که راه بی‌خطری برای برنزه کردن وجود دارد یا نه؟ و بهترین و بی‌ضررترین شیوه برنزه کردن چیست؟ دکتر نیکبخت در این باره می‌گوید: ساده‌ترین شیوه استفاده از آفتاب طبیعی است که البته باید از مدت زمان کم شروع شده و کم‌کم افزایش یابد. علاوه بر این، هنگام آفتاب گرفتن استفاده از کرم ضدآفتاب برای صورت را نیز نباید فراموش کنید و اگر می‌خواهید پوست صورت هم برنزه شود، حتما کرم اتوبرنزه بزنید تا در مدت بسیار کم و حتی با اشعه معمولی خورشید در طول روز حالت برنزه شدن را برای شما ایجاد کند.

نیلوفر اسعدی‌بیگی -‌‌ گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.