دوسالانه تصویرگری برگزار می‌شود

جام جم آنلاین: سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی گفت: معاونت هنری آماده برگزاری دوسالانه تصویرگری است و حتی بودجه لازم نیز برای آن اختصاص یافته است و در صورتی که هنرمندان و تصویرگران سیاست‌های معاونت هنری را اعمال کنند، این دوسالانه را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش جام‌جم، ۱۰ سال از برگزاری آخرین دوسالانه تصویرگری ایران می‌گذرد. آخرین دوسالانه تصویرگری در سال ۱۳۸۱ برگزار شد و از آن سال تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای برای برگزاری مجدد آن صورت گرفته است، اما هر بار به بهانه‌ای برگزاری این دوسالانه به تعویق می‌افتد.

این در حالی است که تصویرگری ایران از شهرت جهانی برخوردار است و در طول تاریخ نیز هنرمندان بسیاری در جهت زنده نگه داشتن این هنر تلاش کرده‌اند.

عدم برگزاری این دوسالانه در طول ۱۰ سال گذشته دلایل متعددی داشته است، نبود بودجه بهانه اول برای عدم برگزاری مراسمی است که مدیران علاقه‌مند به برگزاری آن نیستند، گاه نیز برخی از مدیران آن را هنر ندانستند و بودجه برگزاری دوسالانه آن را به زعم خود صرف برنامه‌های هنری‌تر کردند، گاه خود تصویرگران همراهی نکردند، ‌گاه مشکلاتی در انجمن تصویرگران مانع برگزاری این دوسالانه شد و در نهایت برخی دیگر از مدیران و مسوولان اولویت را به امور دیگری دادند و در نهایت، از برگزاری آن به نفع دیگر برنامه‌های مهم‌تر صرف نظر کردند.

هم اکنون نیز زمزمه‌هایی برای برگزاری این دوسالانه در سال جاری از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش می‌رسد، زمزمه‌هایی که گویا به گوش تصویرگران نیز رسیده است و حالا آنها در حکم انسان‌هایی هستند که گویی خون حیات دوباره در رگ‌هایشان جاری شده و به همین منظور نیز حاضر به گفت‌وگو با هیچ خبرنگاری نبوده و می‌گویند: حالا که قرار است پس از ۱۰ سال دوسالانه تصویرگری برپا شود، ریسک نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم گفت‌وگوهای ما پس از تعیین تکلیف دقیق برگزاری این دوسالانه صورت گیرد.

برپایی دوسالانه تصویرگری به شرط رعایت سیاست‌های معاونت هنری

اما در این میان گویا معاونت هنری عزم خود را برای شکستن این طلسم جزم کرده است و اعلام کرده این معاونت آماده برگزاری این دوسالانه در سال جاری است.

اصغر امیرنیا، سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تعویق‌های پی در پی در برگزاری این دوسالانه گفت: ما درصدد هستیم این دوسالانه پس از سال‌ها به نحو احسن برگزار شود و آسیبی متوجه تصویرگران و هنرمندان ایرانی نشود.

او با تایید این خبر که قرار است این دوسالانه امسال برگزار شود، توضیح داد: معاونت هنری آماده برگزاری این دوسالانه است و حتی بودجه لازم نیز برای آن اختصاص یافته است و در صورتی که هنرمندان و تصویرگران براساس سیاست‌های معاونت هنری حضور پیدا کنند، این دوسالانه را برگزار خواهیم کرد.

یکی از اعضای انجمن تصویرگران که نخواست نامش عنوان شود نیز با ابراز خوشحالی از اختصاص بودجه برای برگزاری این دوسالانه گفت: هدف ما برگزاری دوسالانه‌ای است که ۱۰ سال از آخرین برگزاری آن می‌گذرد. دغدغه ما برگزاری دوسالانه به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن است نه به هر شکل ممکن و همه تلاش خود را برای هماهنگی با معاونت هنری خواهیم کرد.

به گفته این تصویرگر ، دغدغه همه تصویرگران، ارتقای این هنر است که هم اکنون بسیار ضعیف دیده می‌شود. قطعا برگزاری منظم دوسالانه طی این سال‌ها می‌توانست به رشد این هنر کمک کند، اما این سال‌ها از پی هم گذشتند و امیدواریم که با برگزاری این دوسالانه از امسال، سیاست‌گذاری در حوزه تولید ارتقا یابد که این مهم نیز جز با یک برنامه‌ریزی درست و سنجیده از سوی مسوولان دولتی حل نخواهد شد.

نرگس محمدی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.