دو نمایش ایتالیایی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری گروه تئاتر ایتالیایی که در جشنواره تئاتر دانشگاهی نمایش “خشم سرخ” را روی صحنه برده‌اند امروز ۲۴ اردیبهشت در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. در این نشست امیرحسین حریری مجری طرح و نماینده تماشاخانه ایرانشهر و محمد قدس مدیر تولید نمایش به همراه کلودیا سوراسه و ریکاردو فازی کارگردان و نویسنده این آثار حضور داشتند.

در ابتدای نشست حریری گفت: در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور گروه‌های بین‌المللی معتبر تئاتری از کشورهای مختلف بودیم اما در دوره‌هایی هم این حضور پررنگ نبوده است. متاسفانه یکی از معضلات مهم نداشتن خروجی مناسب برای این گروه‌های نمایشی در ایران بوده است. چون اجرای این آثار محدود به جشنواره‌های تئاتر می‌شد.

وی ادامه داد: در دوره جدید فعالیت تماشاخانه ایرانشهر سرفصل جدیدی بازشده است که در آن توجه ویژه‌ای به حوزه بین‌الملل می‌شود. قرار است گروه‌های خارجی و کمپانی های ارزشمند بین المللی شناسایی و در ایران اجرا داشته باشند. همچنین حضور گروه‌های خوب تئاتری ایران در جشنواره‌های صاحب تئاتردنیا و تمرکز بر تولیدات مشترک مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: مجموعه تماشاخانه ایرانشهر با توجه به اهمیت تعاملات بین‌المللی در این حوزه قرار است در نیمه سال جاری یک مرکز بین المللی پژوهشی را راه اندازی کند. همچنین اقداماتی در مورد شناسایی گروه‌ها، مراکز و کمپانی‌های معتبری که در سراسر دنیا وجود دارند صورت گرفته و امیدواریم بستر مناسبی برای حضور این گروه‌های نمایشی در ایران فراهم شود. تا کنون ۶ درخواست جدی برای حضور گروه‌های بین‌المللی در تماشاخانه ایرانشهر به دست ما رسیده است.

حریری توضیح داد: همچنین در تلاش هستیم زمینه‌ای نیز برای حضور گروه‌های ایرانی در خارج از کشور فراهم کنیم. خوشبختانه ما تجربه‌های مختلفی را با تمرکز بر جشنواره‌ها در تولیدات مشترک داشته‌ایم که البته بیشتر تجربه‌هایی فردی بوده است. امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده امیدواریم بتوانیم در تولیدات مشترک تئاتری موفق عمل کنیم.

وی تاکید کرد: تا کنون ازطرف مرکز هنرهای نمایشی هیچ حمایتی از حضور گروه‌های نمایشی در ایران نشده است امیدواریم مرکز هنرهای نمایشی همچون تماشاخانه ایرانشهر از حضور نمایش‌های خارجی در ایران حمایت کند.

وی درباره اجرای این نمایش در شهریور ماه امسال در تماشاخانه ایرانشهر گفت: قرار است “لِِو” و”A بعلاوه B به توان ۳″ که قبلا در جشنواره بیست‌ونهم تئاتر فجر حضور موفقی داشتند اواخر شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بروند. امیدوارم بتوانیم تفاهم نامه‌ای با این گروه منعقد کنیم تا این همکاری ادامه داشته باشد و نمایش‌های ایرانی هم در کشور ایتالیا روی صحنه بروند.

محمد قدس در این رابطه گفت: این دو نمایش در جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. از همان زمان نامه نگاری و هماهنگی برای اجرای عمومی این نمایش در ایران آغاز شد. خوشبختانه با حمایت دکتر سرسنگی مراحل اجرای این کار روند سریعتری را طی کرد.

در ادامه کلودیا سوراسه با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: خوشحالم که در جشنواره دانشجویی شرکت کردم چون دوباره این فرصت فراهم شد تا با مردم ایران برخورد داشته باشم. فعالیت‌های مردم ایران بسیار به ایتالیایی‌ها نزدیک است. اینکه ما در شهریور در ایران هستیم بسیار خوب است چون می‌توانیم با فرهنگ مردم ایران بیشتر آشنا شویم.

وی ادامه داد: در نمایش” لِو” بیشتر روی حافظه کار کردیم. این نمایش در ارتباط با فردی است که حافظه‌اش را از دست داده و با چشم‌هایش با آدمها ارتباط برقرار می‌کند. او ازیک دنیای ماورایی عبور کرده و تماشاگر باید خود را جای او بگذارد.

ریکاردو فازی نویسنده این نمایش‌ها نیز توضیح داد: در این نمایش بر روی فضا و حرکت بیشتر کار کردیم. نمایش”لِو” درباره یک سرباز روس است که در جنگ جهانی دوم به دلیل صدمه ای که می‌بیند حافظه اش را از دست داده است. او در طول ۳۰ سال گذشته خاطرات خود را در دفترچه ای می نویسد چون فردای آن روز دوباره حافظه اش را از دست می دهد.

حریری در پاین درباره قرارداد این نمایش‌ها گفت: گروه‌های خارجی برای حضور در جشنواره‌ها مبالغی را دریافت می‌کنند اما از آنجا که تماشاخانه ایرانشهر نهادی خودکفا است همه هزینه ها از طریق فروش گیشه تامین می‌شود. برای اجرای این دو اثر نمایشی ما به لحاظ اقتصادی یک سری از هزینه‌های سخت افزاری را تقبل کرده‌ایم و بقیه درآمد از طریق گیشه تامین می‌شود. بنابرانی طی توافقی که صورت گرفته تماشاخانه ایرانشهر هزینه‌ای برای اجرای این گروه نمایشی در ایران پرداخت نمی‌کند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.