دیده بان حقوق بشر شفاف سازی درباره جنایات رژیم قذافی را خواستار شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس، سال ۱۹۹۶ معمر قذافی دیکتاتور مخلوع لیبی در زندان ابو سلیم دست به کشتار زندانیان زد که در آن زمان بسیاری از مدافعان حقوق بشر را تکان داد.

اکنون پس از گذشته ۱۶ سال از آن دوران دیکتاتوری و خفقان، دیده بان حقوق بشر از مقامات لیبی درخواست کرده است تا پرونده های مربوط به کشتار زندانیان زندان ابو سلیم را بار دیگر در جریان اندازند.

خانواده های قربانیان زندان ابوسلیم اکنون پس از سالها از آن تاریخ، امیدوارند که سقوط رژیم قذافی بهانه ای شود تا زوایای تاریک جنایات وی در این زندان نمایان شود و عاملان آن به سزای اعمال خود برسند.

سازمان دیده بان حقوق بشر از مقامات لیبی می خواهد با گشایش پرونده مربوط به کشتار زندان ابو سلیم، شرایط برای کشف اجساد قربانیان، نحوه شکنجه آنها و شناسایی و دادگاهی عاملان آن فراهم شود.

در درخواست دیده بان حقوق بشر از لیبی آمده است این اقدام کمک می کند که فصل تاریکی از تاریخ این کشور برای جهانیان روشن شود.

بر پایه این گزارش، هم اکنون که معمر قذافی پس از ۴۲ سال سرنگون شده و کشور به دست انقلابیون افتاده، ابعاد تازه‌ای از جنایات چهار دهه‌ای این رژیم برملا می‌ شود و زندان ‌های قذافی از جمله زندان ابو سلیم گوشه‌ای از این جنایات هستند.

در فاجعه کشتار زندان ‘ابو سلیم’ تنها در عرض چند دقیقه ۱۲۰۰ زندانی بی‌ گناه توسط زندان بانان قذافی قتل عام شدند و برای این‌ که زندانیان دیگر ابو سلیم از این حادثه درس عبرت بگیرند، قذافی اجساد کشته ‌شدگان را در گورهای دسته جمعی در محوطه زندان دفن کرد.

این زندان در منطقه ابو سلیم قرار دارد و به همین خاطر به زندان ابو سلیم معروف شده است.

مترجمام**۹۰۴۱** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۵۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.