دیواره مرجانی بزرگ دریای کورال در خطر است

محیط زیست > آب– ممتازنیوز:
تعداد مرجان‌های دیواره مرجانی بزرگ، واقع در دریای کورال در شمال شرق استرالیا، طی ۲۷ سال به نصف کاهش یافته است.

به گزارش یورونیوز براساس گفته دانشمندان، دلیل کاهش تعداد این صخره‌های دریایی، توفان‌های بسیار و افزایش جمعیت ستاره‌های دریایی است که غذای این مرجان‌ها را می‌مکد. ولی پژوهشگران معتقدند، اگر بتوان ستاره‌های دریایی را تحت کنترل درآورد این دیواره مرجانی مرمت خواهد شد.

جیمی الیور، پژوهشگر موسسه دانش دریایی استرالیا می‌گوید: معتقدیم اگر بتوانیم در زمینه ای که توان کنترل مستقیم آن را داریم، دست به کار شویم، یعنی یک نوع ویژه ای از ستاره دریایی، شاید این دیواره بتواند در برابر تاثیرات اقلیمی مانند چرخه بادهای دریایی یا سفید شدن مرجان ها بهتر دوام بیاورد.

دیواره‌های مرجانی بخش مهمی از اکوسیستم دریای را تشکیل می‌دهد و منبع غذایی و پناهگاه ماهی‌های جوان محسوب می‌شود. این دیواره‌ها در سراسر جهان در معرض خطر سفید شدن قرار دارد چون میزان دما و اسید اقیانوس‌ها در حال افزایش است. به این ترتیب توانایی مرجان‌ها برای ایجاد ساختار کربونات کلسیم کاهش می‌یابد.

جان گان، موسسه دانش دریایی استرالیا می‌گوید: اگر همین شرایط تا ده سال آینده ادامه پیدا کند، شاهد کاهش بیشتر دیواره مرجانی خواهیم بود.

دیواره مرجانی بزرگ، مهم‌ترین دیواره در نوع خود در جهان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. باید خاطرنشان کرد که این منطقه یک منبع بزرگ درآمد در زمینه گردشگری استرالیا نیز به حساب می‌آید.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.