ذخایر سویا به پایین‌ترین میزان در چهار دهه می رسد

iiHZTRH38Tlo.jpg

با کاهش محصول سویای آمریکا به پایین‌ترین میزان در ۹ سال گذشته، ذخایر این کشور که بزرگ‌ترین صادرکننده جهان است، به کم‌ترین سطح در چهار دهه گذشته می رسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده اند کشاورزان آمریکایی با وقوع بدترین خشکسالی ۷۶ سال گذشته در منطقه میدوست، ۱۳ درصد کمتر از سال گذشته سویا درو خواهند کرد. برآوردهای شرکت INTL FCStone نشان می دهد که ذخایر سویا تا ماه مارس به کم‌ترین میزان از سال ۱۹۷۳ خواهد رسید.

خشکسالی که زمین‌های کشاورزی در آمریکا، آمریکای جنوبی و روسیه را فراگرفته، موجب افزایش قیمت‌های سویا به رکورد بالایی در سال جاری شده است. پیش بینی‌ها نشان می دهد برزیل برای نخستین بار بزرگ‌ترین عرضه کننده سویا خواهد بود. قیمت‌های خوراک دام برای تولیدکنندگان گوشت افزایش یافته و موجب هشدار نهادهای سازمان ملل برای اقدام فوری به منظور پیشگیری از وقوع بحران غذایی شده است.

بهای معاملات سویا ۴۱ درصد در سال جاری در بازار شیکاگو افزایش داشته در حالیکه کنجاله سویا که در خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، ۶۵ درصد صعود بها داشته است.

وزارت کشاورزی آمریکا در دهم اوت پیش بینی کرد تولید سویا ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۲۶۰٫۵ میلیون تن در فصلی که از اول اکتبر آغاز می شود در مقایسه با تقاضا برای ۲۵۶٫۹ میلیون تن برسد. همچنین ذخایر این غله با ۲٫۸ درصد رشد، به ۵۳٫۴ میلیون تن خواهد رسید. قیمت‌ها از آن زمان ۴٫۵ درصد افزایش داشته اند و شرکت‌های پژوهشی پیش بینی خود از میزان سویای مورد عرضه را به دلیل وخیم شدن شرایط، کاهش داده اند.

از نظر وزارت کشاورزی آمریکا، در مقایسه با متوسط پنج ساله ۶۰ درصد، تنها ۳۲ درصد از محصول سویای این کشور تا نهم سپتامبر در شرایط خوب یا عالی بوده است. خشکسالی میدوست بر مبنای دما و بارندگی در ماه ژوئن و ژوییه، بدترین خشکسالی آمریکا از سال ۱۹۳۶ محسوب می شود.

وضعیت محصول آمریکا در قیمت‌های جهانی تاثیرگذار است زیرا این کشور ۴۵ درصد از کل صادرات را در دهه گذشته به خود اختصاص داده است. البته سهم آمریکا با توسعه تولید کشاورزان آمریکای جنوبی نسبت به ۶۳ درصد در ۱۰ سال پیش از آن کمتر شده است.

برزیل ۳۸٫۵ میلیون تن سویا در فصل بازاریابی آینده صادر خواهد کرد که ۹ برابر بیشتر از سال ۱۹۹۳ است. تولید این کشور ۲۳ درصد افزایش یافته و به ۸۲ میلیون تن خواهد رسید که برای نخستین بار فراتر از محصول آمریکا خواهد بود.

آمارهای رسمی نشان می دهد مصرف سویا چهار برابر روند رشد جمعیت جهان از سال ۲۰۰۰ افزایش داشته است. افزایش درآمد در کشورهای در حال توسعه موجب افزایش تقاضا برای گوشت شده و خرید بیشتر سویا برای خوراک دام را به دنبال داشته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.