رئیس سازمان دامپزشکی کشورخبر داد:صرفه جویی ۱۰ میلیارد تومانی در کنترل بیماری شاربن

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای روش کنترل بیماری شاربن با روش واکسیناسیون هدفمند در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: با بکارگیری این روش در سال جاری، ۱۰ میلیارد تومان در بخش واکسیناسیون صرفه جویی شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، دکتر سید محسن دستور افزود: با اعمال این روش، مصرف واکسن کنترل و مبارزه با بیماری شاربن به میزان ۲۰ میلیون دز کاهش یافته است که به این ترتیب، علاوه بر صرفه اقتصادی، کاهش عوارض جانبی واکسن را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۵ مطالعات میدانی در خصوص کثرت جغرافیایی وقوع بیماری شاربن در انسان و دام  آغاز شد و پس از اخذ یافته های بیولوژیکی و اپیدمیولوژیکی و تکنیک های مؤثر کنترل و مراقبت میدانی و کتابخانه ای از سال ۱۳۷۸ ، استان هرمزگان به عنوان استان پایلوت واکسیناسیون هدفمند علیه شاربن همراه با کنترل و مراقبت از بیماری تعیین شد.
دستور تصریح کرد: از آنجا که منطبق بر سیاست های علمی حذف و ریشه کنی بیماری، باید ابتدا با اعمال واکسیناسیون انبوه کشور یا استان  به مدت حداقل دو سال سبب کاهش کانون های وقوع بیماری شده و سپس با اعمال واکسیناسیون هدفمند فقط در کانون ها به مدت چهار سال زمینه حذف بیماری و قطع واکسیناسیون فراهم شود، در اواخر دهه ۷۰ سازمان دامپزشکی واکسیناسیون انبوه در جمعیت حساس دامهای اهلی را اجرا کرد و این سیاست تا سال ۱۳۷۸ ادامه داشت.
وی ادامه داد: از آن سال دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی تصمیم به تغییر عملی روش مبارزه با بیماری بر اساس دستورالعمل ها و روشهای مورد تأیید سازمان های جهانی بهداشت دام و انسان گرفت.
یادآور می شود، بیماری شاربن از بیماری های عفونی، باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است؛ این بیماری در طول تاریخ و در برخی موارد وقوع خود تلفات و خسارات سنگینی را به جمعیت انسان و حیوانات حساس تحمیل کرده است به طوری که در تورات از آن به عنوان طاعون نیز نام برده شده است.   کدM-ch2531


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.