رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد:ضرورت مبارزه با بیماری مشمشه

سه شنبه ۲۴ مرداد – ۰۹:۵۳:۴۰ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور بر ضرورت بازنگری در استراتژی و برنامه مبارزه با بیماری مشمشه تاکید کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری ممتاز، دکترسید محسن دستور ـ در نشست کمیته فنی – مشورتی مشمشه ـ با تاکید بر اهمیت و نقش مقابله با بیماری مشمشه در حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، اظهار کرد: با توجه به نگرانی موجود در حوزه بهداشت عمومی، باید فعالیت‌هایی جدی و گسترده‌ای با پشتوانه علمی درامر مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله مشمشه انجام شود.
وی بر استفاده جامع‌تر از نیروهای تخصصی کشور در کمیته فنی – مشورتی مشمشه، بازنگری تدوین برنامه ملی کنترل و ریشه‌کنی مشمشه برای پیگیری‌های بعدی و همچنین هماهنگی‌های بیشتر سازمانی درون بخشی و بین بخشی برای اخذ تصمیمات جدی تر از جمله ارائه طرح به شورای ملی سلامت و امنیت غذایی به منظور کامل کردن سطح پوشش مبارزه با بیماری مشمشه تاکید کرد.
سامد برومندفر ـ معاون بیماری‌های مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی ـ نیز در این نشست درباره مبارزه با بیماری مشمشه پیشنهاد کرد: در بخش مبارزه با بیماری مشمشه وجود برنامه راهبردی کنترل و ریشه کنی بصورت طرح ملی مستقل با اعتبارات ویژه الزامی است و میزان شیوع بیماری در مناطق پرخطر و در معرض خطر بررسی شود.
وی افزود: وضعیت اپیدمیولوژیکی، راه‌های انتقال، تعیین نقاط بحرانی در مناطق پر خطر و در معرض خطر نیز باید بررسی شود و برنامه کنترلی دراستان‌های پر خطر و در معرض خطر با روش تست و معدوم سازی رآکتورها برای کنترل و کاهش رخداد بیماری اجرا شود.
به گفته برومند فر باید سامانه دیده‌وری سیستماتیک برای ارزیابی میزان موفقیت طرح انجام شده، اعمال شود.
وی همچنین بر اجرای دقیق قرنطینه و ضوابط امنیت زیستی در کانون های آلوده، اعمال قرنطینه سخت گیرانه، استفاده از اطلاعات اپیدمیولوژیکی، تهیه آنتی ژن، تحت پوشش قرار دادن اسب های متمرکز و هویت دار کشور، غربالگری ابهای غیر متمرکز تاکید کرد.
مشمشه از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام است که یک بیماری‌ باکتریایی واگیردار و خطرناک است و اسب‌ها، قاطرها و الاغ‌ها از گونه‌های معمول درگیر این بیماری هستند.   کدM-ch2531

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۱۴۰۹۵۳۴۰۵۷۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.