رئیس سازمان ثبت: هویت ایرانی‌ها در فضای مجازی شناسایی می‌شود

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بزرگ ترین پروژه فناوری اطلاعات کشور در روز ۲۲ بهمن راه اندازی می‌شود گفت: اجرای سراسری کارت هوشمند ملی از روز سه شنبه با اولویت صدور کارت برای ۱۵ ساله‌ها در تمامی‌استان‌های کشور آغاز می‌شود.
 
محمد ناظمی‌اردکانی با بیان اینکه اینکه پروژه کارت هوشمند ملی یکی از بزرگ ترین پروژه‌های علمی ‌و فناوری اطلاعات در کشور است، گفت: از سال قبل اجرای آزمایشی صدور این کارت در شهر قم آغاز شد به طوری که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کارت هوشمند برای متقاضیان این شهرستان صادر شده است.
 
 توقف صدور کارت ملی
وی با اعلام اینکه صدور کارت ملی از روز ۲۲ بهمن متوقف می‌شود گفت: صدور سراسری کارت هوشمند ملی در تمامی‌استان‌ها آغاز می‌شود و در این مرحله برای متقاضیان ۱۵ ساله ای که کارت ملی برای اولین بار برای آنها صادر می‌شد کارت هوشمند جایگزین آن خواهد 
بود.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه فعلا فراخوانی برای تعویض کارت ملی و جایگزینی آن با کارت هوشمند ملی نداریم گفت: علاوه بر ۱۵ ساله‌ها برای اشخاصی که تغییراتی در اسناد هویتی آنها اعمال می‌شود و یا کسانی که کارت آنها مفقود شده کارت هوشمند ملی صادر خواهد 
شد.
 شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی
ناظمی‌اردکانی گفت: سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۱۵ ساله در کشور داریم که کارت هوشمند ملی دریافت خواهند کرد و از طریق این کارت‌، شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی میسر خواهد شد.
به گفته وی، این کارت حاوی اثر انگشتان فرد به عنوان یک اثر بیومتریک با ظرفیت امضای دیجیتال و پست الکترونیکی اشخاص است که کاربردهای موثری را در فضای مجازی فراهم می‌کند.
 
 اطلاعات داخل کارت
ناظمی‌اردکانی در مورد اطلاعات داخل کارت نیز گفت: در کارت هوشمند ملی بعضی از اطلاعات داخل شناسنامه مانند همسر، تعداد فرزندان و یا تغییراتی که در شناسنامه ایجاد شده درج می‌شود و همچنین علاوه بر این موارد اطلاعاتی که طبق مصوبه هیات وزیران تکلیف شده مانند تحصیلات، شغل، گروه خونی و غیره نیز قرار داده می‌شود.
 
 امکان ورود به پایگاه داده‌های دستگاه‌ها
رییس سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه کارت هوشمند ملی امکان ورود به پایگاه داده‌های دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند، اعلام کرد: همه دستگاه‌های حاکمیتی می‌توانند از این کارت به عنوان کلید ورود به پایگاه داده‌ها استفاده کنند مانند وزارت بهداشت با درج پرونده سلامت ایرانیان، وزارت علوم و فناوری، آموزش و پرورش و در مجموع تمامی ‌دستگاه‌های حاکمیتی می‌توانند از این کارت بهره‌مند شوند.
 
 نبود امکان جعل اطلاعات کارت هوشمند ملی 
به گفته ناظمی‌اردکانی هر فرد در شبکه ملی اطلاعات که در آینده ایجاد می‌شود مورد شناسایی قرار می‌گیرد و این فضا، فضای امنی برای جامعه فراهم خواهد کرد و همچنین امکان جعل اطلاعات کارت هوشمند ملی تقریبا صفر خواهد بود.
معاون وزیر کشور گفت: در صورتی که اعتبارات لازم و زیرساخت‌های مورد نیاز برای صدور کارت تامین شود، آمادگی این را داریم که سالانه اطلاعات ۲۰ میلیون نفر از مردم جامعه را گردآوری کنیم و در نهایت طی ۴ سال دولت فعلی، کارت هوشمند ملی برای تمامی‌افراد جامعه صادر می‌شود.ناظمی‌اردکانی تأکید کرد که سال ۹۲ و ۹۳ فراخوان صدور کارت هوشمند برای تمام اشخاص نداریم و فعلا فقط ۱۵ساله‌ها تعویضی، تغییری و مفقودی‌ها در اولویت دریافت می باشند.
وی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ اداره ثبت احوال در سراسر کشور وجود دارد که تا کنون ۵۰۰ اداره نسبت به تجهیز زیرساخت‌های لازم برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام کردند که اعتبار مورد نیاز برای این کار از سوی استانداری و فرمانداری تامین شده که امیدواریم طی مدت باقی مانده تا ۲۲بهمن مشکل اعتباری این ادارات برطرف شود و آن‌ها نیز بتوانند برای صدور کارت هوشمند اقدام کنند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.