رئیس کل گمرک به تمرکز برای کاهش فرایند صادرات تاکید کرد

معمارنژاد گفت: با استفاده از سامانه های جدید، می توان اطلاعات را به صورت لحظه ای در اختیار مدیران قرار داد که این کار به توسعه مدیریت کارآمد در گمرک کمک خواهد کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، عباس معمارنژاد هدف از پیاده سازی سامانه رایانه ای آسیکودا در گمرک را جمع آوری اطلاعات در سطح گمرکات اجرایی خواند و افزود: هدف از پیاده سازی این سیستم، الکترونیکی کر دن صرف رویه ها نیست، بلکه ما به د نبال جمع آوری اطلاعات در سطح گمرکات هستیم تا از این طریق مدیریت یکپارچه و کارآمد د اشته باشیم.

معمارنژاد همچنین با اشاره به لزوم افزایش صا درات در کشور اظهار داشت: در گمرکات مرزی، درب ترانزیت باید از درب صادرات جدا باشد و اگر به لحاظ فیزیکی این امکان برای گمرکات وجود ند ارد، ساعات زمان انجام عملیات ترانزیت و صادرات باید از یکدیگر تفکیک شود.

رئیس کل گمرک تأکید کرد: برغم اهمیت رویه ترانزیت، نباید اجازه داد که هیچ عاملی باعث زمان بر شدن انجام عملیات صادرات شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه انبارهای اختصاصی اظهار داشت: در دنیای مدرن، گمرک محل عبور است و محل انبار کالا نیست. در تمام گمرکات پیشرفته یا کالا به انبار صاحب کالا و انبارهای اختصاصی منتقل می شود یا در انبارهای عمومی نگهداری می شود و مأمور گمرک برای بازرسی به این محل می رود ، بنابر این ما نیز به دنبال توسعه انبارهای اختصاصی هستیم.

رئیس کل گمرک تأکید کرد: یکی از مفاد بسته حمایت گمرک از تولید ، توسعه انبارهای اختصاصی است، اما باید توجه داشت که این امر با رعایت قوانین و مقررات و انجام کنترل های لازم مد نظر است. بنابراین افزایش تعداد انبارهای اختصاصی نباید مانع سهل انگاری در انبارگر دانی و کنترل های لازم شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه گمرکات پیشرفته بر مبنای اطلاعات تصمیم گیری می شود ، گفت: متوسط تعرفه و ترکیب کالاها، عواملی هستند که باید مورد توجه معاونان این حوزه باشد.

معمارنژاد افزود : اگر تعرفه کاهش غیرمنتظره دارد باید به ترکیب کالا توجه شود و علت اصلی این امر مورد رصد قرار گیرد.

معمارنژاد افزود: گمرک در گذشته با کم اظهاری روبرو بود، اما در حال حاضر هم کم اظهاری وجود دارد و هم بیش اظهاری. با وجود تفاوت نرخ ارز بیش اظهاری در صادرات و واردات کالا برای متخلفان صرفه پیدا کرده که این موضوع با استفا ده از آمار و اطلاعات قابل تشخیص و کنترل است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.