رابطه ویتامین ث با فشارخون بالا

۱فروردین ۱۳،
ممتاز نیوز : مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث می باشند و دریافت کم این ویتامین با فشارخون بالا ارتباط دارد.

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر در گفت وگو با وب دا، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است که اشخاص مبتلا به فشارخون بالا باید مصرف سدیم را کاهش دهند. پتاسیم و کلسیم می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. موز، زردآلو، انجیر، گریب فروت، هلو، انگور و آلو، میوه‌هایی سرشار از پتاسیم می باشند که در کاهش فشارخون بالا مؤثرند. سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدوسبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم می باشند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند.

دکتر نسرین آژنگ افزود: خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمک برای اشخاص دچار فشارخون بالا پیشنهاد می‌شود. برای معطر کردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، فلفل قرمز یا سیاه، مرکبات، سس‌های خانگی بدون نمک یا سایر سبزی‌ها معطر کرد. 

وی تصریح کرد: اشخاصی که از فشارخون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم می باشند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

دکتر آژنگ پیشنهاد کرد: بیماران مبتلا به فشارخون بالا از مصرف الکل اجتناب کنند زیرا الکل از موادی است که سبب افزایش فشارخون می‌شود با کاهش مصرف الکل در اکثر بیمارانی که الکل مصرف می‌کنند، فشارخون به طور اساسی کاهش می‌یابد. بنابراین آنان که گرفتار افزایش فشارخون می باشند نباید بیشتر از ۶ -۵ گرم نمک در روز مصرف کنند. این مقدار تقریباً برابر با یک قاشق چای‌خوری می‌شود.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.