راجر ایبرت درگذشت

۱۴فروردین۱۳،

به گزارش خبرنگار سینماپرس؛ به نقل از «آی ام دی بی» راجر ایبرت؛ اولین منتقد برنده جایزه پولیتزر روز پنج شنبه در سن ۷۰ سالگی درگذشت. وی یک دهه با بیماری سرطان مبارزه کرده بود تا حدی که استخوان پایین فکش را به سبب این بیماری برداشته بودند و وی به سختی سخن می گفت.

ایبرت از سال ۲۰۰۲ با سرطان تیروئید دست و پنجه نرم می‌کرد و به سبب انجام عمل جراحی روی فک پایین خود، قادر به تکلم معمولی نبود و مجبور بود از دستگاه‌های الکترونیکی برای صحبت‌کردن کمک بگیرد. این منتقد سینما در سال قبل میلادی حدود ۳۰۰ نقد بر فیلم‌های سینمایی نوشته بود. در سال ۱۹۷۵ او جایزه پولیتزر را برای نقدهای درخشانش کسب کرد و این اولین باری بود که یک منتقد فیلم موفق به دریافت این جایزه می شد.

ایبرت در هنگام مرگش در شیکاگو به سر می برد و برای مجله شیکاگو سان تایمز نقد می نوشت و بیش از سه دهه از میزبانان یکی از برنامه های مهم تلویزیون آمریکا بود. در سال ۱۹۷۵ او جایزه پولیتزر را برای نقدهای درخشانش کسب کرد و این اولین باری بود که یک منتقد فیلم موفق به دریافت این جایزه می شد.

راجر جوزف ایبرت در شهر ایلینوی در سال ۱۹۴۲ به دنیا آمد. او تنها فرزند والتر یک متخصص برق و همسر کتابدارش آنابل بود. راجر بسیار زود به روزنامه نگاری علاقه مند شد و از زمانی که به مدرسه می رفت به عنوان کمک ویراستار نشریه مدرسه کار کرد و در همان زمانی یک داستان علمی تخیلی نوشت. عشق او به تحصیل در دانشگاه هاروارد به سبب عدم توانایی مالی والدینش عملی نشد و او راهی موسسه آوی لیگ برای روزنامه نگاری شد. او به سرعت به عنوان یک روزنامه نگار آزاد به انتشار یافتن مقالاتش در شیکاگو دیلی نیوز و شیکاگو سان-تایمز پرداخت و از سال ۱۹۶۶ به عنوان یک روزنامه نگار شناخته شده به کار پرداخت و آغاز به انتشار یافتن نقدهای هنری کرد.

انتهای پیام/ن.ف


سینماپرس
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.