‘راز پنهان’ و تلاش برای یادآوری نقش محوری خانواده

‘فلورا سام’ بعد از ساخت مجموعه پنج قسمتی ‘ناز و نیاز’ که سال گذشته در شب‌های قدر از شبکه یک پخش شد، امسال مجموعه ‘راز پنهان’ را برای ماه رمضان این شبکه آماده کرد.

سام بعد از نگارش مجموعه‌هایی چون ‘شبی از شب‌ها’، ‘روزهای زندگی’، ‘ماه عسل’ ، ‘نشانی’، ‘توطئه فامیلی’ و … از چندی پیش به کارگردانی رو آورده و بعد از ساخت چند تله فیلم و یک مجموعه پنج قسمتی، امسال مجموعه ‘راز پنهان’ را بر مبنای فیلمنامه‌ای که خود به نگارش درآورده، جلوی دوربین برد.

پرداختن به مضامین انسانی، اخلاقی و خانوادگی یکی از ویژگی‌های آثاری است که سام به همراه همسرش مجید اوجی آنها را ساخته است؛ آنان در آثار مشترک خود سعی دارند تا نقش کانون گرم خانواده را پررنگ نشان دهند.

آنها در مجموعه تلویزیونی ‘راز پنهان’ هم روایتگر شادی‌ها، غم‌ها، دوستی ها و نا‌مردی‌ها هستند و زندگی دو دوست با نام فرامرز و امیرعلی را به تصویر می‌کشند که سالها از یکدیگر جدا بودند و بعد از گذشت چند سال دوباره دست تقدیر آنها را به هم رسانده است.

‘راز پنهان’ روایت خطی و ساده دارد و نویسنده سعی کرده با یک روایت ساده، مجموعه‌ای را کارگردانی کند که بیننده از دیدن آن لذت ببرد و شاید به همین خاطر است که دیگر شخصیت‌ها و قصه را چنان پیچیده نکرده است که مخاطب از دیدن آنها دچار سردرگمی شود.

با وجود روایت خطی این اثر، تعلیق در داستان این سریال نیز وجود دارد و سام با گذشت چند قسمت از مجموعه با نشان دادن امیرعلی به عنوان پلیس یک گره جدید در کار ایجاد کرده است تا مخاطب بعد از دیدن چند قسمت با دیدن امیرعلی به عنوان پلیس شوکه شود.

شاید نویسنده سعی کرده همه شرایط را در چند قسمت نخست سریال به مخاطب لو ندهد و به همین خاطر مخاطب به مرور درگیر قصه می شود که این تعلیق های تازه مانع از ایجاد رخوت در بیننده خواهد شد.

اگرچه قسمت نخست ‘راز پنهان’ اقتضا می کرد که ریتم کندی داشته باشد تا شخصیت‌های داستان به بیننده معرفی شوند اما به مرور و از قسمت‌های دوم به بعد شاهد آن هستیم که هیجان بیشتری به قصه داده می‌شود و چالش شخصیت‌ها نیز افزایش می یابد.

شاید مخاطب در نگاه اول تصور کند که قصه ‘راز پنهان’ با یک داستان کلیشه‌ای یک آدم خلافکار شروع می‌شود که یک حادثه‌ای برایش اتفاق می افتد و او راهی بیمارستان می شود، اما بعد از اینکه بخشی از مغز که او مربوط به خاطرات است، آسیب می بیند، قصه مسیر دیگری پیدا می کند بویژه آنکه همسرش به وی یادآوری می کند که پیش از این رویداد به صورت توافقی از هم جدا شده اند و از این نقطه به بعد بیننده شاهد سردرگمی فرامرز و فراموشی او می شود.

به نظر می رسد کارگردان سعی کرده با بهره بردن از چند تله فیلم و مجموعه ای که در گذشته ساخته بود، ‘راز پنهان’ قاب بندی خوبی داشته باشد و به همین خاطر می توان گفت قاب بندی برخی صحنه ها مثل یک قاب عکس تصویری است و از این جهت می‌تواند نمره قابل قبولی به این کارگردان تازه‌کار داد.

یکی از ایرادهایی که به مجموعه تلویزیونی ‘راز پنهان’ وارد است، استفاده از موسیقی در بخشی از صحنه هاست که چندان ضرورت ندارد و کارگردان می‌توانست مانع از این اتفاق شود.

هرچند برخی از تهیه کنندگان توجه چندانی به موسیقی عنوان بندی ابتدایی و انتهایی اثر خود ندارند اما ‘رازپنهان’ در این زمینه کوتاهی نکرده و به همین خاطر در موسیقی تیتراژ از یک گروه کُر استفاده شده است.

گرفتن بازی از بازیگران این مجموعه نیز نکته دیگری است که کارگردان می‌توانست بازی قوی‌تری از بازیگران صاحب‌نام آن از جمله پروانه معصومی و داریوش ارجمند بگیرد.

در مجموع می‌توان توفیق نسبی ‘راز پنهان’ را در این دانست که این سریال به دور از تعجیل‌های یک اثر مناسبتی ساخته شد و گروه با آرامش کار خود را انجام دادند؛ رویکردی که انتظار می‌رود در سال‌های بعد نیز تکرار و مخاطبان دیگر شاهد آثار دقیقه نودی در سیما نباشند.

فراهنگ ۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۴۱۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.