راهبردهای مقاومتی برای اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب از چند سال قبل با هوشیاری کامل تمامی این تحرکات را برای مسئولین نظام تشریح می کردند و با ارائه راهکارهای مناسب تاثیرگذاری تئوری های “تخریبی اقتصادی” غربی-آمریکایی را به حداقل ممکن می رساندند و بر همین اساس شعارهای سال های اخیررا همچون اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف – ‌کار مضاعف، جهاد اقتصادی و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به عنوان حلقه هایی برای ایجاد یک منظومه اقتصادی مطرح کردند تا حرکت عمومی کشور در عرصه اقتصادی ساماندهی شود.

گفتنی است با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که مکرر در بیانتشان در حضور طیف های مختلف مردم و مسئولین به آن اشاره دارند وتأکید می کنند آن است که، اولین و مهمترین هدف دشمن از فشارهای اقتصادی در شرایط کنونی، لطمه زدن به “رشد و رفاه ملی” و ایجاد مشکل برای مردم بمنظور دلسرد و جدا کردن آنان از نظام اسلامی است و بر همین اساس با پتانسیل رسانه ای– تبلیغاتی که در اختیار دارند سعی می کنند که اقتصاد داخلی و افکار عمومی را همان طور که می خواهند نحت کنترل خود قرار دهند.

غرب با استفاده از پیاده نظام داخلی خود سعی دارد با تشدید فشارها و تحریمهای اقتصادی ، مسئولان ایران را وادار کنند که در محاسبات خود تجدید نظر و از مواظع قانونی خود که حق مسلم ملت ایران است عقب نشینی کنند، اما تا کنون اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری باعث شده است که نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم.

نمونه های بارزی ازفرمایشات تأثیرگذار مقام معظم رهبری وجود دارد که باعث شده است اقتصاد داخلی کمترین آسیب را از تشدید تحریم ها بپذیرد که عبارت اند از:

مردمی کردن اقتصاد با اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ و توانمندسازی بخش خصوصی

اصل ۴۴ قانون اساسی نقشه دقیقی برای رسیدن به مقصد توسعه کشور به دست مسئولان،مدیران اجرایی و تصمیم گیران نظام داده است.پتانسیل نهفته در این اصل که در قالب ابلاغیه مقام معظم رهبری شکل گرفت،به باور کارشناسان اقتصادی می تواند منبع تحول شگرف و عظیمی در اقتصاد کشور باشد و بر سرعت ماشین اقتصاد کشور بیفزاید.

اما شاهد ان هستیم که اقدامات انجام گرفته برای اجرای این سیاست ها را رضایت بخش نبوده است و این مشکل از بی توجهی به نقش سیاست های اصل ۴۴ در ایجاد تحول عظیم اقتصادی در کشور ناشی شده و یا به علت برداشت های مختلف و نرسیدن به یک درک مشترک در بخش ها و دستگاههای مختلف به وجود آمده است.

اما تلاش های صورت گرفته در این مصوبه باعث شد تا مقدار قابل توجهی نسبت به تحریم ها و تشدید آن مقاومت کرده و برای ادامه اجرایی کردن این طرح با جدیت به دنبال سرعت بخشیدن به سیاست های اصل ۴۴قانون اساسی برنامه ریزی کنیم

 کاهش وابستگی به نفت

مقام معظم رهبری از سال های قبل بر این نکته پافشاری می کدند که باید کارى شود که ملت و دولت ایران، وابسته به نفت خود نباشند. چون متاسفانه، امروز در دنیا نفت به سیاستهاى بین‏المللى، کمپانیها و غارتگران بزرگ و جهان‏خواران و مستکبران وابسته است. در حقیقت، نفت در مشت آن‏هاست. هرگاه بخواهند، قیمتش را پایین مى‏آورند، تولید را کم یا زیاد مى‏کنند، یکى را از دور خارج یا وارد دورْ مى‏کنند! نفت مال ماست؛ اما سیاستش در دست دیگران است! و باید فعالیت ها، پژوهش ها، تحقیقات و همه و همه در راستای عدم وابستگی به فروش نفت تلاش کنند.

فرمایش مدبرانه رهبر انقلاب باعث شد که هرساله با توجه به صادرات غیر نفتی، رشد رو به فزونی را در این عرصه شاهد باشیم و وابستگی خود را به فروش حامل های انرژی فسیلی کاهش دهیم.

مدیریت مصرف

اهمیت و سبب نامگذاری سال ۸۸ مبنی بر سال “اصلاح الگوی مصرف” را زمانی در یافتیم که میزان مصرف در ایران را اگر با کشور های دیگر مورد مطالعه، مقایسه و بررسی قرار دادیم به وضوح قابل درک بود که نوع و میزان مصرف در کشور ما نیاز ضروری به اصلاح اساسی و بنیادین دارد .

رهبر انقلاب در همان برهه زمانی فرمودند که امروز تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است و همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و همچنین آحاد مردم باید موضوع پرهیز از اسراف و عدم مدیرت مصرف را جدی بگیرند.

 رهبر انقلاب با اشراف کاملی که بر تمام ابعاد جامعه داشتند و دور اندیشی ایشان باعث شد که مسؤلین به فکر برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت در اجرای سیاست های اقتصادی خود در راستای اصلاح تمام ابعاد مصرفی جامعه را در دستور کار خود قرار دهند و نتیجه آن رشد صادرات تولیدات داخلی و ایجاد فضاهایی برای حضور اقتصاد ایران در عرصه های مختلف بین المللی فراهم شود.

 استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات

یکی از موارد دیگر که رهبر انقلاب به آن اشاره دارند استفاده حد اکثری از زمان، منابع و امکانات است که توجه به این فرمایش حکیمانه ایشان تأثیر خود را در پیشرفت تمامی عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی داشته است.

کشور در داخل دارای منابع و امکانات مناسبی است که خیلی از کشور های به دنبال این دارایی ها هستند و باید مسؤلین شرایط را برای در اختیار قرار دادن این امکانات و دارایی ها برای اقشار مختلف جامعه که دارای ظرفیت های بالقوه ای هستند فراهم کند تا مسیر برای پیشرفت کشور هموار شود و باید موانع را تا حد امکان برای بروز خلاقیت ها ی افراد جامعه برداشته و از تمام ظرفیت موجود که پتانسیل قابل توجهی را تشکیل می دهد به بهترین شکل ممکن برای حضور جدی در فضاهای بین المللی استفاده کرد.

 حرکت براساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین و سیاستها

 دشمن از شکاف بین مسؤلین با یکدیگر و همچنین مسؤلین با مردم بارها استفاده کرده است و توانسته است از این شکاف که در پاره ای از مسائل این شکاف بسیارعمیق بوده است برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران در عرصه های گوناگون استفاده کند و در سرعت پیشرفت علمی ،فرهنگی ،سیاسی ،نظام و … اخلال ایجاد کند.

در همین رابطه مقام معظم رهبری با جدیت، آگاهی و بصیرت کامل نسبت به تحرکات معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی مسؤلین را به حرکت در مسیر برنامه ریزی شده و پرهیز از تغییرات غیر کارشناسانه در قوانین و سیاست ها توصیه می کنند و هرگاه که دست اندکاران نظام در راستای منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کردند موفقیت و پیشرفت را به وضوح مشاهده کردند.

باید افزود تمام نکاتی که تشریح شد از دیدگاه مقام معظم رهبری از ارکان اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و باید جامعه را در این مسیر هدایت کرد تا در برابر تحولات و ناهنجاری ها بتوانند با ثبات کامل به راه خود ادامه دهد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.