راه آهن چین – قرقیزستان با منابع مالی بین المللی احداث خواهد شد

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری’۲۴٫کی.جی’، درهمین ارتباط بانک جهانی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که برای چگونگی اجرای راه آهن پیشنهادی قرقیزستان – چین و نحوه تامین منابع مورد نیاز یک مطالعه امکان سنجی آغاز شده که باید ظرف یک سال تکمیل شود.

بانک جهانی برای کارهای امکان سنجی و بازبینی گزینه های تامین مالی این پروژه ۹۸۰ هزار دلار کمک بلاعوض در اختیار دولت قرقیزستان قرار داده است.

درصورت تکمیل این خط آهن مسیر چین – اروپا حدود ۹۰۰ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.

رئیس جمهوری قرقیزستان به تازگی در نشست مشترک با دانشجویان دانشگاه دولتی جلال آباد، گفت: خط آهن چین – قرقیزستان با استفاده از درآمدهای ناشی از منابع معدنی احداث نخواهد شد بلکه هزینه آن از طریق اعتبارات موسسه های مالی بین المللی و راههای دیگر تامین خواهد شد.

‘الماس بیک آتم بایف’ با بیان آنکه در کنار این خط آهن، یک جاده نیز به موازات آن احداث خواهد شد، افزود: احداث خط آهن چین- قرقیزستان درآمد بالایی راعاید کشور خواهد کرد.

قرقیزستان و چین در حال مذاکره برای ساخت خط آهن اصلی ترنس آسیا با برآورد هزینه حدود دو میلیارد دلار هستند که شامل ۲۸۶ کیلومتر ریل در سراسر قرقیزستان است.

خط آهن ترنس آسیا مشوقی برای ارتباط شمال و جنوب قرقیزستان خواهد بود.

این خط آهن از ایستگاه توروگارت در مرز قرقیزستان – چین تا ایستگاه کاراسو در جنوب قرقیزستان امتداد خواهد یافت. این مسیر از میان سرزمین های کوهستانی صعب العبور خواهد گذشت و طبق نقشه ها دارای ۴۸ تونل به طول ۵۰ کیلومتر و ۹۵ پل به طول ۲۰٫۹ کیلومتر است.

براساس پیش بینی ها، این شبکه امکان حمل حدود ۱۵میلیون تن کالا و حداکثر ۲۵۰ هزار مسافر را در سال خواهد داشت که به آن معنی است که دوران بازگشت سرمایه حدود ۱۰ سال طول خواهد کشید. این در حالی است که سود سالیانه حاصل از عوارض ترانزیت نیز ۲۶۰ میلیون دلار برآورد شده است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸ **‌۱۰۶۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۷۰۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.