راه اندازی سامانه الکترونیک انتخاب مسیر اظهارنامه مالیاتی

گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد سرعت و سهولت در ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی، سامانه الکترونیک انتخاب مسیر اظهارنامه را در ۲۴ گمرک راه‌اندازی کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه روابط عمومی گمرک ایران، علی بعیدی مفردنیا، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک گفت: با همکاری متخصصان گمرک، طرح انتخاب مسیر اظهارنامه در رویه صادرات قطعی در ۲۱ گمرک شامل آستارا، مشهد، تهران، شهیدرجایی بندرعباس، بندر امام خمینی(ره)، بوشهر، خرمشهر، اصفهان، سمنان، قزوین، انزلی، همدان، تبریز، سهلان، یزد، کرمانشاه، ارومیه، ایلام، کرمان، شیراز و عسلویه پیاده‌سازی شده است.

وی افزود: این طرح در رویه واردات قطعی نیز در گمرکات فرودگاه امام خمینی(ره)، سهلان، تهران، شهیدرجایی بندرعباس، بندر امام خمینی(ره)، بوشهر، خرمشهر، انزلی، نوشهر، قزوین و بندر امیرآباد راه‌اندازی شده است.

سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه این امکان را به گمرکات می‌دهد که کنترل‌های انتخابی مطابق مدیریت خطر را بر روی همه اظهارنامه‌ها اعمال کنند.

این کنترل‌ها از ارزیابی کامل یک اظهارنامه تا بررسی صرفاً اجمالی اظهارنامه متغیر است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک با اشاره به تأثیر این طرح در افزایش سرعت و سهولت ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی اظهار داشت : هدایت کالا به ویژه کالاهای واحدهای تولیدی به مسیرهای سبز و زرد به نحو قابل ملاحظه‌ای زمان و هزینه صاحبان کالا در گمرک را کاهش می‌دهد و در پایین آوردن قیمت تمام شده محصول نهایی تأثیر بسزایی دارد.

در مسیر سبز گمرکی، کالا بدون بررسی اسناد و بازرسی فیزیکی از گمرک ترخیص می‌شود و در مسیر زرد، تنها اسناد و مدارک کالا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

بعیدی طرح انتخاب مسیر اظهارنامه (گزینشی) را از اقدامات مؤثر گمرک در حمایت از تولیدکنندگان در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیان و ابراز امیدواری کرد با حمایت مسئولان، گمرک بتواند تسهیلات بیشتری را در این زمینه فراهم کند.

رئیس ستاد اجرایی نظام گمرکی یکپارچه نوین در ”سومین کارگاه بررسی وضعیت مطلوب طرح نگین” اقدامات صورت گرفته را مثبت ارزیابی کرد. علی بعیدی‌مفردنیا گفت: استانداردسازی فرآیندها و روش کار باید در اولویت قرار گیرد تا به سمت سیستماتیک کردن کارها پیش برویم.

وی افزود: اگر بخواهیم در حوزه منابع انسانی گام برداریم، باید براساس فرآیندهای استاندارد، کار را جلو ببریم.

بعیدی، تغییر و ارتقا در فعالیت‌های گمرکی را مستلزم ایجاد یک خروجی مناسب دانست و اظهارداشت: مشارکت همکاران در حل مشکلات بسیار مهم است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.