رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدار کردند

سه شنبه ۱۳ تیر – ۰۵:۰۵:۱۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مرتبط با صادرات در برنامه پنجم توسعه گفت: این برنامه تاکید مضاعفی بر راهبرد توسعه صادرات با فناوری بالا و تثبیت جایگاه دوم علمی و فناوری ایران در منطقه و حرکت به سمت جایگاه اول دارد.
به گزارش آریا، ‘ از سازمان توسعه تجارت کیومرث فتح الله کرمانشاهی در نشست رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: درحال حاضر رایزنان بازرگانی کشورمان در کشورهای اندونزی، چین، هندوستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان، بلاروس، عراق، امارات متحده عربی، عمان، ترکیه، سوریه، لبنان، الجزایر، نیجریه و آفریقای جنوبی مستقر بوده و رایزنان منتخب برای کشورهای اکراین و ارمنستان درحال اعزام هستند.
وی افزود: رایزنان بازرگانی در واقع نقش دیده بان تجاری و سرمایه گذاری کشورمان را در دیگر کشورها ایفا می کنند. در حال حاضر تجارت با کشورهایی چون عراق، افغانستان، چین ترکیه،‌ روسیه و هند بعنوان بازارهای هدف مهم صادرات ایران می بایست بطور ویژه مدیریت شوند تا بتوان در شرایط بهتر نسبت به پایش و بهره برداری از فرصت ها اقدام کرد.
کرمانشاهی تاکید کرد در همین راستا هیات محترم وزیران طی تصویب نامه ای با ایجاد شعب سازمان توسعه تجارت در کشورهای امارات، ترکیه،‌ عراق، افغانستان،‌ پاکستان، روسیه،‌ برزیل، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و لبنان موافقت نمود که تاکنون فقط در ۳ کشور امارات، عراق و افغانستان شعب راه اندازی شده است و در لبنان نیز سازمان از گذشته های دور دارای دفتر تجاری بصورت ملکی بوده است.
وی افزود: باتوجه به ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن و ایجاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عنایت به نامگذاری امسال به نام سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی”، و قرار گرفتن در شرایط مواجه با محدودیتهای بین المللی تجارت خارجی، سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی بویژه کالاها و خدمات دانش بنیان، بیش از پیش مسئولیت سنگینی را بردوش خود احساس می کند و تلاش داریم با استفاده از همه فرصت ها به ویژه فرصت استقرار رایزنان بازرگانی در خارج از کشور، توانمندیها و پتانسیلهای تولیدی دانش بنیان کشورمان را به بازارهای جهانی عرضه نماییم.
کرمانشاهی هماهنگی، هدایت و نظارت بنگاههای تولیدی و صادراتی کالا و خدمات دانش بنیان در راستای اهداف کلان صادراتی کشور با محوریت کارگروه ملی صادرات را از الزامات توسعه صادرات محصولات دانش بنیان دانست و افزود: ، تدوین برنامه و تامین بودجه مورد نیاز، اتخاذ خط مشی و سیاست واحد از سوی تمامی دستگاهها و بخش های دست اندرکار در راستای توسعه صادرات دانش بنیان و هماهنگی هزینه کرد بودجه های متعدد در حوزه دانش بنیان در راستای اهداف صادراتی لازم است و تحقق اهداف صادراتی محصولات دانش بنیان در گرو اجرای کامل این برنامه هاست.
در ادامه دکتر سلطانخواه معاون علم و فناوری رییس جمهور ضمن اظهار امیدواری برای ایجاد فصل جدیدی در فراهم کردن بستر ها و بازارهای مناسب جهت استفاده از توانمندی های داخلی در این نشست گفت: از رایزنان بازرگانی کشورمان می خواهیم تا با رصد نیازها و ظرفیت های کشور های محل خدمت و شناخت ظرفیت های داخلی بتوانند زمینه همکاری مشترک را فراهم کنند.
این نشست در راستای اهداف تفاهمنامه منعقده فی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان  برگزار شد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۳۱۷۰۵۱۸۷۳۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.