رایزنی وزرای امور خارجه ایران و بنین

۱۸م دیماه ،

به گزارش حوزه سیاست خارجیممتازنیوز، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار که روز یکشنبه انجام شد، با اشاره به توافقات همکاری میان دو کشور گفت: باید ایجاد بسترهای لازم برای گسترش روابط مردمی دو کشور، ارتباط و رفت و آمدهای مردمی را در جهت توسعه و تحکیم مناسبات فیمابین ارتقاء دهیم.

 وی در این راستا بر اهمیت تبادلات و همکاری‌های پارلمانی تاکید کرد: همکاری در چهارچوب سازمان‌ها و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی جنبش عدم تعهد و اتحادیه افریقا را از دیگر زمینه های مهم همکاری به شمار می‌رود.

صالحی تصریح کرد:  کشور بنین به عنوان ریاست اتحادیه آفریقا می‌تواند نقش مهمی را در تحولات و مسائل بین المللی ایفا کند.

وی از حضور فعال هیات بلند پایه بنین به سرپرستی رئیس جمهور این کشور در اجلاس سران غیر متعهدها در تهران تقدیر کرد.

وزیر امورخارجه بنین نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم به هیات ایرانی، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور را نشانه‌ای برای تقویت همکاری‌های فی‌مابین و همبستگی میان دو ملت توصیف کرد.

وی افزود: دو کشور سال‌ها است که دارای روابط سیاسی می باشند، بنابراین معتقدم در چند سال قبل مناسبات تقویت شده و ما خواستار توسعه و تحکیم بیشتر روابط دو کشور هستیم.

وزیر امورخارجه بنین با اشاره به همکاری‌ها و سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آفریقا و کشور بنین گفت:  این امر نقطه عطفی برای ارتقاء سطح همکاری‌ها و گسترش روابط با ایران بوده و برای تقویت همکاری‌ها چهار یادداشت تفاهم به امضاء رساندیم.

وی یادآورشد: با سفر رئیس جمهور بنین به تهران برای برای شرکت در اجلاس کشورهای نم سطح گفتگوهای سیاسی میان دو کشور را نیز ارتقاء بخشیدیم.

 وزیرامورخارجه بنین تصریح کرد: ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای  قادر به حل و فصل و مدیریت مسائل منطقه است و همچنین به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد می‌تواند سطح روابط دیپلماتیک میان کشورها را ارتقاء دهد.

وی با رد تهدید، خشونت و ایجاد جنگ تحمیلی به بهانه حل مشکلات کشورها از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شرایط گفتگو در جهت حل بحران سوریه تقدیر کرد و گفت : مواضع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر کمک به حل و فصل مشکلات منطقه و برقراری صلح می باشد قابل تجلیل و تقدیر است.

وزیر امورخارجه بنین با اشاره به فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری در اجلاس سران نم در تهران که سران کشورهای حاضر در اجلاس را تحت تاثیر قرار داد گفت: ما معتقدیم برخلاف جوسازی‌ها، جمهوری اسلامی ایران به دنبال انرژی هسته‌ای صلح آمیز است.

در این دیدار همچنین آخرین تحولات جاری در آفریقا از جمله آخرین تحولات در کشور مالی و افریقای مرکزی مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت و وزیر امور خارجه بنین به تشریح آخرین تحولات منطقه پرداخت.

گفتنی است؛ وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر رسمی خود به بنین یکشنبه شب به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشور غنا، عازم آکرا عازم پایتخت جمهوری غنا شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.