رتبه بندی خودرویی غیر متعهدها

بینا- این روزها بسیاری از اخبار رسمی کشور حول و حوش برگزاری بزرگترین اجلاس بین‌المللی کشور یعنی اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهد قرار دارد، این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری ایسنا به رتبه‌بندی کشورهای یاد شده از لحاظ پیشرفت در صنعت خودرو پرداخت.
بر این اساس ایران در بین کشورهای عضو جنبش غیر متعهد در این زمینه در رتبه چهارم قرار دارد.
بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، ایران در سال ۲۰۱۱ پس از کشورهای هند، برزیل و مکزیک رده چهارم بزرگ‌ترین خودروسازان را در بین کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به خود اختصاص داد.
ایران درسال گذشته میلادی با رشد ۱/۳درصدی، یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ دستگاه خودرو تولید کرد. این در حالی است که هند با تولید سه میلیون و ۹۲۶ هزار و ۵۱۷ دستگاه خودرو بزرگترین خودروساز عضو جنبش غیرمتعهدها لقب گرفته است. حال با افت تولید خودرو در شرایط کنونی که از ابتدای سال جاری آغاز شده، به طور حتم ایران تا پایان سال رتبه چهارمی‌خود را از دست خواهد داد.
با این حال برزیل و مکزیک به ترتیب با تولید حدود ۳/۴ و ۲/۷ میلیون دستگاه خودرو رده‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین خودروسازان جنبش غیرمتعهدها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از این چهار کشور نیز تایلند، ترکیه، اندونزی، مالزی، آفریقای جنوبی، ازبکستان و مصر در رده‌های بعدی بزرگ‌ترین خودروسازان عضو این جنبش قرار دارند.
سال گذشته تولید جهانی خودرو با افزایش ۱/۳ درصدی به رقم ۸۰ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۵۶۴ دستگاه رسید. کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در سال ۲۰۱۱ در مجموع سهمی حدودا ۲۰ درصدی از کل تولید جهانی خودرو را در اختیار داشتند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.