ردپای اشباح سیا در خاک اروپا!

فروردین ۱۴۰۳

ایالات متحده آمریکا فعالیتهای جاسوسی زیادی در سایر کشورهای جهان انجام می دهد و سفارتخانه های این کشور نقش سازمانهای حامی شبکه های جاسوسی محلی در کشورهای هدف را ایفا می کنند. اما در اینجا سئوالی مهم به ذهن خطور می کند. اینکه دلایل حضور پررنگشبکه های جاسوسی ایالات متحده در اسکاندیناوی چیست؟

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، هنوز ابهامات زیادی در خصوص برنامه های جاسوسی ایالات متحده آمریکا در اروپا باقی مانده است.ابهاماتی که مقامات سوئدی و نروژی اساسا قدرت پاسخگویی نسبت به آن را ندارند.

قبلا شاهد انتشار یافتن خبرها متعددی در خصوص جاسوسی آمریکا در دو کشور سوئد و نروژ و حتی دانمارک بوده ایم اما علی رغم افشای اطلاعات اولیه در خصوص این جاسوسی شاهد هستیم که در ادامه مقامات رسمی کشورهای اسکاندیناوی و حتی رسانه های این کشور دیگر موضوع را پیگیری نکردند. به عبارت بهتر دولتهای غربی و دستگاههای اطلاعاتی آنها سعی دارند از جاسوسی ایالات متحده در خاک خود سخنی نگویند.

 اگرچه دولتهای سوئد و نروژ در ابتدا جاسوسی سفارت آمریکا در خاک خود را افشا کردند ولی بعدا تحت تاثیر معاملات پشت پرده با واشنگتن دیگر اطلاعاتی در این خصوص ارائه ندادند. حتی برخی مقامات نظامی و امنیتی کشورهای نروژ و سوئد در رویکردی وقیحانه سعی کردند این جاسوسی را طبیعی جلوه دهند. امروزه شهروندان کشورهای اسکاندیناوی به سبب پنهانکاری مسئولین خود نمی توانند اطلاعات دققی در خصوص جاسوسی سفارت آمریکا در خاک خود به دست آورند.

به راستی پرونده جاسوسی ایالات متحده آمریکا در چه مرحله ای قرار دارد و چرا در این خصوص اطلاعی منتشر نمی شود؟منابع موثق امنیتی در سازمان اطلاعاتی سوئد عنوان کرده اند که در سال ۲۰۰۹ میلادی، دو تبعه آمریکایی وارد سوئد شده اند و بازرسی و تحقیقی غیرقانونی را در خصوص مظنونان تروریستی در این کشور اروپایی صورت داده اند.

روزنامه “سونسکا داگ بلادت ” در این خصوص نوشته است که منابع اطلاعاتی سوئدی در جریان این فعالیتها قرار نداشته‎اند. جاسوسان آمریکایی در سوئد زیر نظر سفارت ایالات متحده آمریکا در استکهلم فعالیت داشته‎اند و پس از افشای ماهیت و مأموریتشان توسط دستگاه اطلاعاتی سوئد خاک این کشور را ترک می‎کنند.

 در هر صورت دستگاه اطلاعاتی سوئد کوچکترین اطلاعی در خصوص حضور این اشخاص و مأموریت آنها در سال ۲۰۰۹ نداشته و این مسئله بعدها افشا شده است. در هر صورت دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سوئد در این خصوص ترجیح داده است تا سکوت کند. نکته قابل تامل اینکه اکثر افشاگریهای صورت گرفته در خصوص جاسوسی ایالات متحده در اسکاندیناوی توسط رسانه ها صورت گرفته است.

هم اکنون سرپلهای اطلاعاتی زیادی در قبال پروند جاسوسی ایالات متحده در سوئد و نروژ وجود دارد. یکی از اصلی ترین متهمان پرونده جاسوسی آمریکا در سوئد سفیر سابق آمریکاست.فردی که به باراک اوباما بسیار نزدیک است و در حزب دموکرات نیز جایگاه ویژه ای دارد. در این میان اصلی ترین متهم پرونده جاسوسی ایالات متحده در خاک سوئد، یعنی سفیر سابق این کشور نیز به ایالات متحده بازگشته است و دستگاه‌های امنیتی سوئد نیز عملا بازخواستی از وی نکرده اند.

 “ماتیو برزون ” سفیر سابق آمریکا در سوئد هم‎اکنون در آمریکا است تا بتواند در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۲ در کنار باراک اوباما و حزب دموکرات باشد. برزون در حالی از سمت خود استعفا داد که قاعدتا می بایست به عنوان یک متهم پاسخگوی افشاگری های اخیر رسانه های سوئدی باشد.

دستگاه امنیتی و اطلاعاتی و دولت سوئد با وجود اطلاع از جاسوسی ایالات متحده در خاک این کشور و نقش سفیر سابق آمریکا در این خصوص، به وی اجازه خروج آزادانه از کشورشان را داده‌اند و حتی در دادگاههای بین‌المللی نیز علیه وی اقامه دعوی نکرده‌اند. این در حالی است که سفیر سابق ایالات متحده در سوئد که این کشور را ترک کرده است عملا باید به جرم جاسوسی در استکهلم محاکمه شود. این حداقل خواست شهروندان سوئدی از مقامات کشورشان است.

در نهایت اینکه شواهد و مستندات موجود نشان می دهد اساسا مقامات سیاسی کشورهای اسکاندیناوی اراده ای برای پیگیری جاسوسی ایالات متحده در خاک خود ندارند. آنها ترجیح می دهند این پرونده را مختومه جلوه دهند اما این پرونده هنوز در ذهن افکار عمومی کشورهای اسکاندیناوی باقی مانده است.

هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی دربارهٔ جاسوسی آمریکا از نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در واشنگتن به ابعاد تازه‌تری از اقدامات آمریکا در این زمینه پرداخته است.بنابر اطلاعات انتشار یافته شرکت‌های اطلاعاتی آمریکا روزانه به نیم میلیارد ارتباط تلفنی، ایمیلی و پیام تصویری آلمان دسترسی داشته‌اند.

 به این ترتیب تمایل برای جاسوسی آمریکا از آلمان بسیار بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بوده است. اشپیگل در گزارش خود همچنین به سندی محرمانه اشاره کرده که در آن از آلمان با عنوان سومین شریک خارجی سازمان‌‌های جاسوسی آمریکا یاد شده ست که استرالیا،کانادا، نیوزیلند و بریتانیا را شامل می‌شوند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز طرحی منتشر کرده است که نشان می‌دهد اقدامات جاسوسی آمریکا در آلمان قابل مقایسه با فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در چین، عراق و عربستان است.ماه قبل «ویویان ردینگ» نماینده قضائی کمیسیون اروپا از «اریک هولدر» دادستان کل آمریکا خواست تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار قرار دهد و این مورد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

اما با وجودی که گفتگوهای ۲ طرف تاکنون پیشرفت خوبی داشته اما همچنان پرسش های فراوانی بی‌پاسخ مانده است و تنش‌ها در پی انتشار یافتن گزارش‌های جدید از برنامه های جاسوسی آمریکا بیشتر شده است.نکته قابل تامل اینکه مقامات نروژی نیز به طور کامل در جریان جاسوسی آمریکا در کشورشان قرار داشته اند.

 “چندی پیش کنوت استوربرگت” وزیر دادگستری نروژ که جهت توضیح در خصوص فعالیتهای جاسوسی سفارت آمریکا در اسلو در پارلمان این کشور حضور یافته بود اعلام کرد که پلیس امنیت نروژ و مقامات این کشور در جریان فعالیتهای امنیتی آمریکا قرار داشته‌اند. استوربرگت ادعا کرده است که تا کنون گزارشی در خصوص غیرقانونی بودن این فعالیتها منتشر نشده و این حق همه کشورهاست که در راستای حفاظت از سفارت خود در خاک کشورهای دیگر فعالیتهای امنیتی انجام دهند. وزیر دادگستری نروژ در عین حال تصریح کرده است که پرونده جاسوسی سفارت آمریکا در اسلو جدی و دارای حساسیتهای بالایی است.

 استوربرگت در حالی این سخنان را مطرح کرده است که متهمین اصلی جاسوسی برای سفارت آمریکا که چند تبعه نروژی می باشند گریخته و تحت تعقیب پلیس می باشند. همچنین شواهد و اسنادی در خصوص جاسوسی این متهمین از شهروندان نروژی به دست آمده است.

ایالات متحده آمریکا فعالیتهای جاسوسی زیادی در سایر کشورهای جهان انجام می دهد و سفارتخانه های این کشور نقش سازمانهای حامی شبکه های جاسوسی محلی در کشورهای هدف را ایفا می کنند. اما در اینجا سئوالی مهم به ذهن خطور می کند. اینکه دلایل حضور پررنگ شبکه های جاسوسی ایالات متحده در اسکاندیناوی چیست؟

کلید پاسخ به این سئوال “رژیم صهیونیستی ” است. شهروندان دو کشور سوئد و نروژ گرایشهای ضد صهیونیستی زیادی داشته و دارند و همین مسئله منجر به تشدید فعالیتهای جاسوسی آمریکا در این دو کشور گردیده است. اگر چه در این میان نامی از صهیونیسم به میان نمی آید اما نمی توان نقش اصلی آن را در این جاسوسی ها نادیده انگاشت./رسالت


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.