رشد اشتغال صنعتی در تابستان ۹۱

۰۸م آذر ،

40893.jpg

در حالی این روزها در مورد تعطیلی کارخانه‌ها و احتمال بیکاران کارگران سخن به میان رانده می‌شود که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران دستکم در مورد وضعیت نیروهای شاغل در بخش صنعت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خلاصه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار کشور در تابستان سال نشان می‌دهد که در این فصل شش میلیون و ۹۹۲ هزار و ۸۳۱ نفر از نیروهای کار در کشور در بخش صنعت مشغول به کار بودند. از این تعداد شش میلیون و ۱۳۲ هزار و ۹۸۵ تن مرد و ۸۵۹ هزار و ۸۴۶ تن زن بودند.

این آمار در حالی انتشار یافته که در فصل بهار سال جاری شش میلیون و ۹۰۵ هزار و ۵۷۵ تن از نیروهای کاری در بخش صنعت کشور مشغول به کار بودند. به این ترتیب در فصل تابستان نسبت به فصل بهار تعداد نیروهای کاری شاغل در بخش صنعت ۱٫۲ درصد معادل بیش از ۸۷ هزار تن بیشتر شده است.

ضمن این‌که مقایسه تابستان امسال با تابستان سال قبل نیز حاکی از آن است که تعداد شاغلان در بخش صنعت ۱٫۸ درصد معادل بیش از ۱۲۴ هزار تن بیشتر شده است.

بخش صنعت با ۳۲٫۷ درصد در تابستان بعد از بخش خدمات بیشترین سهم را در اشتغال نیروهای کاری در کشور به خود اختصاص داده است. سهم دو بخش خدمات و کشاورزی نیز از اشتغال نیروهای کاری به ترتیب ۴۶٫۹ و ۲۰٫۳ درصد است.

به گزارش ایسنا، آخرین آمار انتشار یافته حاکی از آن است که اشتغال ایجاد شده در کشور براساس پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده طی سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافت. دولت برای سال ۱۳۹۰ ایجاد ۳۲۰ هزار شغل را در بخش صنعت و معدن کشور هدف گذاری کرده بود. این در حالی است که سال قبل معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده بود که این وزارتخانه از برنامه خود در زمینه اشتغالزایی صنعتی طی سال ۱۳۹۰ عقب مانده است.

همچنین در سال قبل در مجموع دولت مکلف به ایجاد بیش از ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در بخشهای صنعت، معدن و تجارت کشور شده بود. این در حالی است که هزینه ایجاد هر شغل صنعتی در کشور طی سالهای قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. بررسیهای انجام شده نشان می‌دهد سرمایه لازم برای ایجاد هر شغل صنعتی در کشور طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ بیش از ۲۴۳ درصد رشد کرده و این روند طی سالهای بعد نیز ادامه پیدا کرده است.

ابتدای امسال نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد بیش از ۴۳۷ هزار فرصت شغلی توسط این وزارتخانه طی سال ۱۳۹۰ خبر داد. به نقل از وی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال قبل براساس سامانه رصد شورای عالی اشتغال توانست بیش از ۴۳۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند که بیانگر تحقق نزدیک به ۸۰ درصد میزان تعهد این وزارتخانه بود. این اظهارنظر در حالی بود که غضنفری به درستی اعلام نکرد که ۴۳۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده مربوط به کل بخشهای صنعت، معدن و تجارت بوده یا تنها مربوط به بخش صنعت و معدن.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.