رشد حباب منفی سکه با تعقیب دلار/ آیا رئیس کل از بازار خبر دارد؟

علی پاکزاد: اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت سکه و ارز در بازار قابل تامل است، رییس کل بانک مرکزی گفت: قیمتها کاذب است و قیمت واقعی طلا و ارز این نیست، غربی ها می خواهند که بگویند تحریمها بر ضد ایران تاثیر گذاشته است. چطور می شود که قیمت طلا در دنیا پایین بیاید و در ایران بالا برود! (اینجا)

در چنین شرایطی نباید به نقد این اظهار نظر پرداخت زیرا بحث نفوذ غربی ها و تحریم، کلمات کلیدی است که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرده و اگر بخواهیم این اظهار نظر را مورد نقد قرار دهیم ناخواسته در جبهه ای قرار می گیریم که نباید و در این جایگاه قرار گرفتن به معنی خدشه وارد کردن به منافع ملی است. اگر مقایسه بین قیمت واقعی و مبادلاتی سکه داشته باشیم، متوجه شکل گیری حباب منفی در بازار می شویم، حبابی که در مسیری خلاف اظهار نظر رئیس کل حرکت می کند و اگر ادامه پیدا کند اتفاقا به زیان اقتصاد ملی خواهد بود، البته شکل گیری این حباب منفی هم در بازار ناشی از نحوه مدیریت بازار سکه است.

همزمانی سررسید سکه های پیش فروش شده با شکل گیری حباب منفی باعث شده بسیاری از خریداران سکه ترجیح دهند که به جای سکه از بانک گواهی سپرده و یا دیگر اسناد اعتباری پیشنهادی سیستم بانکی را دریافت کنند. بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی بالغ بر ۵ میلیون سکه با این نوع اسناد جایگزین شده است.

البته می توان با عرضه حدود یک پنجم این میزان سکه حباب منفی در بازار ایجاد کرد، حبابی که بر رفتار پیش خریداران سکه تاثیر گذاشته و بانک مرکزی را از فشار عرضه ذخایر طلا نجات می دهد.

اما این حباب تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ ، قیمت ها نشان می دهد در دو هفته گذشته یعنی از ۲۰ خرداد ماه قیمت مبادلاتی سکه بهار آزادی ۲۱هزار تومان ارزان تر قیمت واقعی آن بوده است، وضعیتی که می تواند به خروج طلا از کشور منجر شود، در سال گذشته هم در یک برهه کوتاه این وضعیت پیش آمد و دوباره در حال ورود به این وضعیت هستیم و متاسفانه این شرایطی است که به نظر رئیس کل بانک مرکزی از آن بی خبر است.

از سوی دیگر بنابر اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی که چرا زمانی که قیمت طلا در دنیا پایین می آید در ایران بالا می رود؟؛ باید گفت: روند تغییرات قیمت طلا در ایران تحت تاثیر دو عامل تعیین می شود ، اول نرخ برابر دلار و دوم قیمت جهانی طلا و این دو عامل از هفته سوم اردبهشت ماه به بعد به رغم نوسانات روزانه ، سیر صعودی داشته و به تبع همین دو عامل قیمت سکه هم در بازار داخلی افزایش پیدا کرده است، یعنی افزایش قیمت سکه در بازار داخلی متناسب با قیمت جهانی طلا و نوسان نرخ دلار بوده است.

اما نکته قابل توجه این است که همبستگی نوسان قیمت سکه با قیمت ارز بسیار بیش از تبعیت آن از قیمت جهانی طلا بوده است و این وضعیت در مقایسه شاخص قیمت این سکه کالا طی ماههای اردیبهشت و خرداد به خوبی قابل مشاهده است، افزایش قیمت دلار هم در بازار داخلی تابعی از عرضه و آن توسط بانک مرکزی و البته چشم انداز و انتظارات متقاضیان.

افزایش قیمت ارز و دو نرخی شدن این بازار در سال ۹۰ باعث افزایش فضای سفته بازی در بازار ارزشده و همیشه رشد فضای دلالی در هر کالایی به معنی تمایل قیمتها به سمت بالاست و به این ترتیب اگر امروز شاهد رشد قیمت طلا در بازار داخلی هستیم و حتی اگر این رشد به گفته رئیس کل بر خلاف مسیر قیمت های جهان هم باشد، با توجه عوامل عنوان شده غیر منطقی نبوده و نیازی بدون دخالت عوامل مورد اشاره رئیس کل هم امکان وقوع آن می رود.

تا زمانی که دولت و بانک مرکزی به بازار ارز و طلا به عنوان یک منبع درآمدی نگاه کرده و بانک مرکزی به مانند یک دلال عمده با تحولات بازار برخورد کند نمی توان انتظار داشت که بازار تثبیت شود و در این میان به طور حتم بی اطلاعی رئیس کل هم نمی تواند چندان به نفع بازار باشد.

/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.