رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

جام جم آنلاین: با وجود تاکید غرب بر اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، آخرین گزارش جهانی سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۲ از افزایش ۱۴ درصدی ورود سرمایه خارجی به ایران و ارتقای کشور به رتبه سوم جذب سرمایه خارجی در خاورمیانه خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که رسانه‌های غربی اصرار و تلاش دارند این‌گونه فضاسازی کنند که تحریم‌های غرب اقتصاد ایران را منزوی و دچار مشکل کرده است، اما گزارش‌های منتشره توسط سازمان‌های معتبر بین‌المللی که اتفاقا بسیاری تحت کنترل خود تحریم‌کنندگان هستند، چیز دیگری را نشان می‌دهد. در واقع این گزارش‌ها عکس آن چیزی را که رسانه‌های غربی درباره این روزهای اقتصاد ایران می‌گویند، اعلام می‌کند.

یکی از معتبرترین این گزارش‌های سالانه که توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد)‌ تهیه و منتشر می‌شود، گزارش جهانی وضع سرمایه‌گذاری خارجی است.

این گزارش نقشه، ‌توزیع و حرکت سرمایه میان نقاط مختلف جهان را به طور سالانه زیر نظر دارد و به تغییرات آن به طور واضح اشاره می‌کند.

همچنین تمام کشورهای جهان رتبه خود از نظر جذب میزان و درصد رشد یا عدم رشد سرمایه‌گذاری خارجی را در طول یک سال در این گزارش می‌بینند.

این رتبه در دو سطح جهانی و منطقه‌ای به کشورها اختصاص می‌یابد. این گزارش در آخرین ویرایش خود به موفقیت ایران در افزایش جذب سرمایه خارجی به‌رغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌‌ها پرداخته است.

این گزارش دیروز همزمان در تمام نقاط دنیا منتشر شد.

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

دیروز در مراسمی با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران مفاد گزارش جهانی سرمایه‌گذاری خارجی ۲۰۱۲ اعلام شد.

براساس محتوای این گزارش، کل جریان سرمایه‌گذاری خارجی جهان در سال ۲۰۱۱ معادل ۱۶ درصد افزایش یافته و به‌ رقم ۱۵۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

براین اساس به استثنای دو منطقه دریای کارائیب (آمریکای جنوبی)‌ و غرب آسیا، تمامی مناطق جغرافیایی جهان با روند مثبت جذب سرمایه خارجی روبه‌رو بوده‌ است. در تقسیم‌بندی قاره‌ای نیز دو قاره اقیانوسیه و آفریقا با کاهش ورود سرمایه خارجی روبه‌رو بوده است.

با این حال سهم کشورهای در حال توسعه در جذب سرمایه خارجی جهان برای دومین سال پیاپی از کشورهای پیشرفته بیشتر شد. سهم کشورهای در حال توسعه ۵۱ درصد و سهم پیشرفته‌ها ۴۹ درصد ذکر شده است.

با این حال موقعیت ایران در جذب سرمایه خارجی در غرب آسیا و خاورمیانه که یکی از مناطق ناامیدکننده و دارای رشد منفی در جذب سرمایه خارجی است، به‌طور چشمگیری جلب توجه می‌کند؛ چراکه ایران تقریبا بیش از تمام کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و برخی کشورهای همسایه خود شاهد رشد جذب سرمایه خارجی بوده است.

به عبارت بهتر، براساس گزارش آنکتاد، ایران سومین کشور در خاورمیانه در جذب سرمایه خارجی بوده است. این در حالی است که تمام کشورهای عربی و برخی همسایگان ایران شاهد رشد منفی سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌اند.

اما ایران نه تنها در این زمینه رشد داشته بلکه درصد این رشد فقط دو درصد با متوسط جهانی که ۱۶ درصد است، فاصله دارد و به تعبیری سایه به سایه آن حرکت کرده است.

آنکتاد در گزارش خود می‌افزاید: میزان قطعی جذب سرمایه خارجی در ایران سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۳٫۸ میلیارد دلار بوده حال آن که در سال ۲۰۱۱ با ۱۴ درصد رشد به ۴٫۳ میلیارد دلار رسیده است.

جالب اینجاست که آنکتاد خاطرنشان می‌سازد رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۱٫۹ میلیارد دلار بوده است.

با وجود این در پنجساله ۲۰۱۲ـ۲۰۰۷ رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به یک جهش ۱۵۲ درصدی دست یافته، حال آن که متوسط این رشد در جهان ۲۲ درصد بوده است.

در گزارش آنکتاد، چند نکته جالب توجه دیگر نیز وجود دارد. از آن جمله می‌توان به سهم ۷۵ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت، گاز و صنایع معدنی اشاره کرد.

این در حالی است که غرب از یک سال پیش جهت تحریم‌ها را به سوی بخش نفت و بانک هدایت کرده است و رسانه‌های غربی با انعکاس و بزرگنمایی اخبار خروج برخی شرکت‌های نفتی خارجی از ایران یا توقف معامله نفتی با کشورمان، سعی در تلقین اثرگذاری تحریم‌ها کرده‌اند، اما سهم ۷۵ درصدی بخش نفت در سبد جذب سرمایه کشور از ماجرای دیگری حکایت دارد.

این گزارش می‌افزاید: نکته دوم در این گزارش سهم ۱۰ درصدی ایرانیان خارج از کشور از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.

بر این اساس ایرانیان مقیم خارج در طول یک‌سال حدود ۴۲۸ میلیون دلار در کشورشان سرمایه‌گذاری کردند و به این ترتیب نسبت سرمایه خارجی به تولید ناخالص داخـلی را به ۰٫۹ درصد افزایش دادند. هر چند این رقم شایسته ایران نیست اما افزایش آن در خور توجه است.

رحیمی: وام شش میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاران خارجی

معاون اول رییس‌جمــهوری اسلامی ایران اعلام کرد ۲۰ درصد از کل موجودی بالای ۳۰ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی یعنی بیش از شش میلیارد دلار با مجوز مجلس برای اعطای وام به سرمایه‌گذاران خارجی اختصاص می‌یابد. وی همچنین از اعطای جایزه به سرمایه‌گذاران همانند جایزه صادراتی خبر داد.

محمدرضا رحیمی دیروز در مراسم اعلام رسمی گزارش جهانی سرمایه‌گذاری خارجی و جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از همه سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنیم تا از فرصتی که دولت برای استفاده از صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات ارزی برای آنها ایجاد کرده است برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کنند.

وی با اعلام این خبر که استانداران از هفته آینده اختیارات بیشتری را در زمینه جذب سرمایه خارجی از دولت خواهند گرفت، گفت: باید ساختارها را در مسیر جذب سرمایه‌های خارجی اصلاح کنیم و با اعطای اختیارات بیشتر به استانداران و گمرکات کشور، دیوانسالاری‌های بی‌مورد را در برابر مسیر سرمایه‌گذاری‌های خارجی از میان برداریم. وی همچنین با اشاره به تحریم‌ها و تشدید فشارهای خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز که ما را تحت تحریم قرار داده‌اند و قطعات و ماشین‌آلات مختلف مورد نیاز کارخانه‌ها را در اختیار ما قرار نمی‌دهند باید خودمان آستین بالا بزنیم و نیازهای خود را برطرف کنیم و چه بسا در بخش‌های مختلف از جمله صنعت نفت این اتفاق رخ داده است.

رحیمی با بیان این‌که ایران هفدهمین قدرت اقتصادی جهان است، به تحریم‌های نفتی جدید علیه ایران اشاره کرد و گفت: درآمدهای حاصل از نفت که امروز تحت تحریم قدرت‌های سلطه‌جو قرار گرفته است، تنها ۱۰ درصد از چرخه اقتصادی ایران را تشکیل می‌دهد و هوشمندی ایرانیان به حدی است که اگر صادرات نفت قطع شود راه‌های دیگری را برای درآمدزایی برای کشور ایجاد خواهند کرد.

معاون اول رییس‌جمهور شرایط امروز ایران را به یک معنا به زمان جنگ تشبیه کرد و گفت: در چنین شرایطی باید کشور را در مقابل همه قدرت‌هایی که قصد ضربه زدن به آن دارند، به پیش ببریم و در چنین شرایطی وظیفه همه استانداران و سفرای ایران در کشورهای خارجی است تا فضا را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران آماده کنند و در این مسیر به حرف‌های ناروا و تهمت‌ها اعتنا نکنند.

عقب‌نشینی دو کشور از تحریم ایران

معاون اول رییس‌جمهور همچنین از عقب‌نشینی دو کشور از تحریم ایران درباره مساله پژو و خرید نفت پس از تهدید ایران به قطع روابط اقتصادی خبر داد.

رحیمی افزود: متاسفانه رسانه‌های بیگانه و غرب یکسره در گوش مردم دنیا می‌خوانند که به ایران نروید، وضع خراب است اما در مقابل هر خارجی به تهران می‌آید می‌بیند کشور طوری پیشرفته و آباد است که به یک کشور تحریم‌زده نمی‌خورد.وی افزود: همین طور وقتی خارجی‌ها به شهرهای دیگر مانند مشهد، شیراز یا اصفهان می‌روند اوضاع را آن گونه که برایشان تبلیغ شده بود، نمی‌بینند.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در هر کشوری که هیات‌های ایرانی برای مذاکره می‌روند بلافاصله نمایندگان آمریکا و کشورهای دیگر به آنجا می‌روند که آن کشور را در رابطه با ایران منصرف کنند.

رحیمی گفت: ‌به کنیا برای فروش چهار میلیون تن نفت رفتیم همان کشوری که وطن اوباما، رییس‌جمهور آمریکاست، بعد از هیات ایرانی آمریکایی‌ها رفتند و به مقامات کنیا التماس کردند که نفت ایران را نخرید.

رحیمی افزود: در هرجایی مانند کنیا، تانزانیا یا هر کشور دیگری که ایران می‌رود، بعد از آن آمریکایی ‌ها و اسرائیلی‌ها می‌روند و از آنها درخواست می‌کنند با ایران کار نکنند.

وی یادآور شد: غربی‌ها کشتی‌هایی را که به مقصد ایران حرکت می‌کردند از بیمه محروم کردند. در دنیا ۱۳ شرکت کشتی‌ها را بیمه می‌کردند و خوشبختانه ایران چهاردهمین کشوری شد که بیمه کشتی‌ها را انجام داد اما تا به حال این را نگفتیم.

رحیمی یادآور شد:‌ وقتی به شرکت پژو فرانسه گفتیم اگر فلان کار انجام دهید قطعا پژو را نمی‌خریم بلافاصله با وزیر صنعت مذاکره کردند و فشار آوردند که خواهشا این کار را نکنید.

ایران، بالاتر از هلند و استرالیا

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم گفت: به گواه سازمان‌های بین‌المللی، ایران دارای دومین رشد اقتصادی خاورمیانه در دهه آینده شناخته شده است.

سید شمس‌الدین حسینی با بیان این‌که بر اساس آمار، امسال شاهد رشد دو رقمی جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، افزود: در سال میلادی گذشته ایران موفق به جذب چهار میلیارد و سیصد میلیون دلار سرمایه خارجی شد.

وی به رشد ۱۴ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده طی سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: این رقم جزو عملکردهای خوب در منطقه است که در چهار سال ما از زیر دو میلیارد به بالای چهار میلیارد دلار رسیده‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ما در شرایط متعارفی این عملکرد را به دست نیاورده‌ایم از این رو باید از همه سرمایه‌گذاران خارجی که به سرمایه‌گذاری در ایران اقبال داشتند و نیز شرکای آنها و مسئولان مربوط قدردانی کرد.

حسینی گفت: در مجموع، پیام این عملکرد این است که جاذبه‌های ایران و تلاش فعالان اقتصادی توانسته است بر اشکال‌تراشی‌ها و دروغ پراکنی‌ها غلبه کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که بر اساس گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان، تولید ناخالص داخلی ایران مبتنی بر شاخص برابری قدرت خرید جایگاه هفدهم را در دنیا دارد، گفت: ایران بر حسب این شاخص از اقتصادهایی چون استرالیا، هلند و آفریقای جنوبی بالاتر است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.