رشد ۵٢ درصدی ارزش صادرات میعانات گازی از پارس جنوبی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ارزش صادرات میعانات گازی پارس جنوبی در ۶ ماه نخست امسال به ۴ میلیارد و ٣٣٩ میلیون و ١٨٣ هزار و ٧٨٩ دلار رسید که در مقایسه با مشابه سال قبل از نظر ارزش ۵٢ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شانا، خداداد رحیمی مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تشریح عملکرد ۶ ماهه گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه)، اظهار داشت: در دوره مورد بررسی ۴ میلیون و ۶٣٢ هزار و ۵٩٧ تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش ٣ میلیارد و ۶٢٣ میلیون و ٢٣۴ هزار و ۴٩٣ دلار به خارج از کشور صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ٨ درصد رشد نشان می دهد.
 
خداداد رحیمی افزود: همچنین در این مدت ۴ میلیون و ٨٠٩ هزار و ٩۶۴ تن میعانات گازی به ارزش ۴ میلیارد و ٣٣٩ میلیون و ١٨٣ هزار و ٧٨٩ دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مشابه سال قبل از نظر وزن ٢٢ درصد و از حیث ارزش ۵٢ درصد رشد داشته است.
 
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در مدت یادشده بیش از ٩ میلیون و ۴۴٢ هزار و ۵۶١ تن کالا شامل هوی اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، متانول و غیره به ارزش ٧ میلیارد و ٩۶٢ میلیون و ۴١٨ هزار و ٢٨٢ دلار از این گمرک به خارج از صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ١۴ درصد و از نظر ارزش ١٩ درصد رشد نشان می دهد.
 
وی گفت: این محصولات عمدتا به کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، تایوان، تایلند، مالزی، ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزابیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اوکراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک صادر شده است.
 
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآور شد: سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن ۵١ درصد و از نظر ارزش ۵۴ درصد بوده است.
 
وی در باره واردات به این منطقه نیز گفت: در این مدت ٣۵٧٠ تن کالا به ارزش ١٨ میلیون و ١۶١ هزار دلار از این منطقه ورود موقت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۶٧ درصد و از حیث ارزش ٧٧ درصد رشد داشته است.
 
رحیمی افزود: مقدار ٣۴ تن کالا به ارزش بیش از ٢٩٣ هزار دلار نیز تحت رویه ترانزیت داخلی به داخل کشور حمل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ٣٣٠٠ درصد و از حیث ارزش ۴۶٩٠ درصد رشد را نشان می دهد.
 
وی ادامه داد: در دوره مورد بررسی ٢١۵ هزار و ۵٢٩ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ٢١٨ میلیون و ٣١۵ هزار و ٣٢ دلار تحت رویه ترانزیت خارجی به داخل کشور حمل شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش رشد چشمگیری را نشان می دهد.
 
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه زمان عملیات تجاری به سرعت روبه کاهش است، گفت: تجارت بدون کاغذ و الکترونیکی با سرعت بسیار زیادی رو به گسترش است.
 
رحیمی اضافه کرد: هم اکنون از طریق بستر اینترنتی یا تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) کالاها، توسط صاحبان کالا سفارش داده شده و در یک زمان کوتاه به مقصد آن ارسال می شود.
 
وی یادآور شد: راه اندازی سامانه الکترونیکی موسوم به اظهار دور در گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سبب شتاب در انجام تشریفات گمرکی و فرایند ترخیص کالا به صورت اینترنتی و رشد چشمگیر صادرات میعانات گازی و مواد غیر نفتی از این گمرک شده است.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.