بزرگترین مخزن گازی جهان با اجرای ۶ مگاپروژه مهرماندگار

بزرگترین مخزن گازی جهان با اجرای ۶ مگاپروژه مهرماندگار

به گزارش شبکه ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، عملیات توسعه ۹ فاز پارس جنوبی (معادل ۱۱ فاز استاندارد)، فاز نخست توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی و خرید کشتی FBSO در قالب طرح های نفتی مهر ماندگار در شرکت ملی نفت ایران در دست انجام است.
بر اساس این گزارش فازهای ۱۲ ، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ ، ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی از جمله طرح های تعریف شده در قالب مهر ماندگار پارس جنوبی ست .

طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی بزرگترین فاز این میدان مشترک و از طرح های مهم نفتی در قالب طرح های مهر ماندگار است که هم اکنون پیشرفت کل این طرح به حدود ۸۰ درصد رسیده است. با بهره برداری از فاز ۱۲ که بزرگ ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی محسوب می شود، روزانه ۷۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۱۱۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۶۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.
تولید زودهنگام از فاز ۱۳ نیز یکی دیگر از طر ح های نفتی مهر ماندگار است که با بهره برداری از این فاز تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد محقق خواهد شد.
همچنین با ساخت ۲ سکو و ۳۸ چاه در فاز ۱۳ پارس جنوبی سالیانه ۱٫۱ میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان از فاز۱۳ پارس جنوبی تولید خواهد شد.
تولید زودهنگام از فازهای ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی نیز یکی دیگر از طرح های پارس جنوبی است که با بهره برداری از فازهای روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، هزار بشکه میعانات گازی۸۰، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه ۱٫۰۵میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان تولید خواهد شد.

تولید زودهنگام از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز یکی دیگر از طرح هایی است که در قالب طرح های مهر ماندگار در دست انجام است. با توسعه این فازها تولید روزانه گاز طبیعی آنها ۵۰ میلیون مترمکعب، میعانات گازی۸۰ هزار بشکه و گوگرد۴۰۰ تن خواهد بود. همچنین سالیانه ۱٫۰۵ میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان از این فازها تولید خواهد شد.
از دیگر طرح های پارس جنوبی که در قالب طرح ماندگار در دست انجام است، توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با هدف تولید زودهنگام از این فازهاست. با بهره برداری از این فازها، تولید روزانه گاز طبیعی آنها ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد بود. همچنین ۷۷هزار بشکه در روز میعانات گازی و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، سالیانه ۱٫۱ میلیون تن ال پی جی و سالیانه یک میلیون تن اتان از این فازها تولید خواهد شد.
توسعه لایه های نفتی میدان گازی پارس جنوبی که یکی دیگر از طرح های مهر ماندگار است که از سال ۱۳۸۵ در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.
 
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.