میدان گازی کیش در ۵ فاز توسعه می یابد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ‘همایون کاظمینی’ افزود: حفاری چاه های میدان گازی کیش در فاز اول توسعه از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و طرح جامع توسعه( MDP ) فازهای دوم و سوم این میدان نیز در دست تهیه است.

وی تصریح کرد: کار حفاری ۱۲ حلقه چاه در توسعه فاز اول میدان کیش، در دو بخش برنامه ریزی شد که در بخش B به مخزن رسیده ایم و چاه ها در حال تکمیل هستند.

کاظمینی افزود: در بخش A نیز به مخزن نزدیک شده ایم و مصمم هستیم کار حفاری چاه ها را در سال جاری به پایان برسانیم.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش با بیان اینکه گاز درجای میدان کیش بیش از ۶۰ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود، افزود: این برآورد، بر اساس اطلاعات حاصل از حفاری چاه ۳ کیش به دست آمده و میزان گاز درجای قطعی میدان پس از حفاری چاه ۴ این میدان مشخص خواهد شد.

وی به تلاش شرکت مهندسی و توسعه نفت برای پیشبرد اهداف این میدان در فازهای دوم و سوم نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون مذاکرات فنی، حقوقی و مالی توسعه فازهای دوم و سوم با شرکتی ایرانی در حال انجام است و هم اکنون تهیه MDP این طرح نیز در درحال پیگیری است.

کاظمینی با اشاره به توسعه میدان گازی کیش در پنج فاز، افزود: توسعه فازهای اول، دوم و سوم این میدان با جدیت دنبال می شود و از برنامه ریزی برای توسعه فازهای چهارم و پنجم نیز، غافل نیستیم.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش همچنین، از برگزاری مناقصه احداث نیروگاه کیش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با مجوزی که به تازگی ازسوی شرکت ملی نفت ایران اعطا شده است، اسناد مناقصه این نیروگاه را آماده کرده ایم و بر اساس اعتبارات در نظر گرفته شده، به زودی مناقصه نیروگاه را برگزار می کنیم. این نیروگاه برای سه فاز توسعه میدان گاز کیش پیش بینی شده است.

میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش (واقع در آبهای خلیج فارس) در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری در جوار جزایر هندرابی و در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد و توسعه فاز اول این میدان، طی مدت ۴۲ ماه از زمان انعقاد قرارداد و با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز در دستور کار قرار گرفته است.

اقتصام ۱۰۷۰**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۸۹۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.