رشد ۵۰ درصدی ارسال اثر به ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی

دبیر ششمین جشنواره بین المللی فارابی؛ ویژه علوم انسانی و اسلامی اعلام کرد: تعداد آثار ارسالی به بخش های داخلی دبیرخانه این دوره از جشنواره رشد ۵۰ درصدی نشان می دهد اما شمار آثار خارجی هیچ تفاوتی نسبت به سال قبل نداشته است.

به گزارش پورتال دانشگاهی کشور و به نقل از ایرنا، ˈمحمدرضا خواجه سرویˈ روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: تعداد دو هزار و ۹۹۸ اثر از داخل و خارج به ۱۲ گروه علمی داخلی و یک گروه علمی خارجی دبیرخانه ششمین جشنواره فارابی ارسال شده است درحالیکه سال گذشته تعداد آثار ارسالی به جشنواره، دو هزار و ۳۳ مورد بود.

به گفته وی بیشترین تعداد آثار ارسالی با ۴۱۵ اثر به گروه فقه، اصول، علوم قرآن و حدیث و کمترین آن با ۴۸ اثر به گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) اختصاص دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: تعداد ۳۱۲ اثر از پژوهشگران ۱۵ کشور خارجی به دبیرخانه جشنواره امسال ارسال شده که کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، مصر، سوریه، عراق، فرانسه، آلمان، پاکستان، هند، آمریکا، هلند، ‌بلژیک، سوییس و دانمارک از جمله آنها هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد هزار و ۷۱۴ اثر ارسالی به جشنواره امسال در قالب کتاب، ۲۲ اثر در قالب گزارش پایانی پژوهش، ۳۹۲ اثر به صورت رساله دکتری و ۶۷۲ اثر در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد ارائه شده است.

خواجه سروی ادامه داد:‌ بیش از ۴۱ درصد آثار ارسالی به دبیرخانه ششمین جشنواره فارابی از نوع پژوهش های کاربردی، ۳۳ درصد از نوع پژوهش های بنیادی، ۱۰ درصد از نوع پژوهش های توسعه ای و بقیه از نوع پژوهش های ترکیبی هستند.

وی سهم بزرگسالان در ارسال اثر به جشنواره ششم فارابی را ۵/۶۵ درصد و سهم جوانان را ۵/۳۴ درصد عنوان کرد و گفت: ۵/۸۱ درصد آثار توسط پژوهشگران مرد و ۵/۱۸ درصد توسط پژوهشگران مرد به جشنواره امسال ارائه شده است.

معاون وزیرعلوم به داوری آثار جشنواره فارابی توسط ۸۹۹ نفر از استادان مطرح کشور در زمینه های مختلف علوم انسانی و اسلامی طی سه مرحله اشاره کرد و گفت: براساس رای هیات داوران، ۴۳ اثر برگزیده به مرحله نهایی جشنواره راه یافته اند.

وی تصریح کرد: امسال هم همچون سال های قبل، برترین ها در بخش مجموعه خدمات علمی، مفاخر پژوه، موسسه پژوهشی، مصحح، مترجم، نظریه پرداز، شخصیت پیشرو و نشریه علمی معرفی خواهند شد اما متاسفانه امسال انجمن علمی برتر نخواهیم داشت.

خواجه سروی به برگزاری مراسم اختتامیه سال های گذشته جشنواره فارابی با حضور رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: اختتامیه جشنواره امسال هم با حضور رییس جمهوری، وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ ششم آبان ماه ۹۱ برگزار خواهد شد.

وی درمورد جوایز جشنواره امسال اظهار داشت: جوایز نقدی از ۵ تا ۱۲ میلیون تومان برای برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره فارابی درنظر گرفته شده است و بخشی از جوایز غیرنقدی نیز در قالب گرنت پژوهشی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تامین شده که در مراسم اختتامیه به برگزیدگان اعطا خواهد شد.

ششمین جشنواره بین المللی فارابی در ۱۲ گروه علمی شامل ˈتاریخ، جغرافیا و باستان شناسیˈ، ˈحقوقˈ، ˈزبان و ادبیاتˈ، ˈعلوم اجتماعی و علوم ارتباطاتˈ، ˈعلوم اقتصادی، مدیریت و حسابداریˈ، ˈعلوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنیˈ، ˈعلوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ایˈ، ˈفقه، اصول،‌ علوم قرآن و حدیثˈ، ˈفلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفانˈ، ˈ فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداریˈ، ˈمطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)ˈ و ˈمطالعات هنر و زیبایی شناسیˈ برگزار می شود.

ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی


پورتال اخبار دانشگاهی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.