“رضا فرجی دانا” کیست؟

فروردین ۱۴۰۳

برخلاف برخی خبرها و گمانه‌زنی‌ها، رئیس‌جمهور “رضا فرجی‌دانا” را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و “جعفر توفیقی” از معرفی به عنوان وزیر علوم باز ماند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران؛ بعد عدم رای اعتماد مجلس به”جعفر میلی‌منفرد” به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات دولت یازدهم، رئیس‌جمهوری کشورمان “جعفر توفیقی” را به سمت سرپرست این وزارت‌خانه منصوب کرد در حالی که اکثر گمانه‌زنی‌ها “توفیقی” را وزیر پیشنهادی دولت می‌دانست، روز قبل دفتر رئیس‌جمهور،‌ نامه “حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی” مبنی بر معرفی وزرای پیشنهادی دولت “تدبیر و امید” برای تصدی وزارتخانه‌های “آموزش و پرورش”،”علوم، تحقیقات و فناوری” و “ورزش و جوانان” را جهت بررسی صلاحیت آنان از سوی نمایندگان مجلس به دفتر “علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

برخلاف برخی خبرها و گمانه‌زنی‌ها، رئیس‌جمهور “رضا فرجی‌دانا” را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و “جعفر توفیقی” از معرفی به عنوان وزیر علوم باز ماند.

رضا فرجی دانا کیست؟
 
“دکتر رضا فرجی‌دانا” استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است که در زمان دولت دوم “سید محمد خاتمی”، ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بود. پس از استعفای “مصطفی معین” در اواخر کار دولت دوم سید محمد خاتمی،  فرجی‌دانا برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد اما نتوانست از مجلس اصلاح‌طلب رای اعتماد بگیرد.
 
در مجلس ششم از مجموع ۲۲۰ رأی مأخوذه، ۸۶ نماینده به فرجی‌دانا رأی اعتماد (رأی سفید)، ۱۲۷ نماینده مخالف (رأی کبود) و ۷ نماینده نیز رأی ممتنع (رأی زرد) دادند.

فرجی‌دانا مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کانادا شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (۱۳۶۸) و دکتری (۱۳۷۲) در رشته مهندسی برق و کامپیوتر خواند. در حال حاضر وی عضو هیئت علمی (استاد تمام) دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است.
 
 فرجی‌دانا پیش از انتصاب به عنوان ریاست دانشگاه تهران، مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و پس از آن هم به مدت بیش از ۵ سال (۱۳۷۷ الی ۱۳۸۱) ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت.

رضا فرجی‌دانا در بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بود؛ او در جریان اتفاق حمله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۸۲، در جمع دانشجویان حاضر شد و ضمن تلاش برای دلجویی از دانشجویان گفت: «در صورت تکرار حمله لباس شخصی‌ها (به دانشجویان، دانشگاه و کوی آن)، استعفا می‌کنم.»
از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ و ریاست انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران (IEEE Iran Section) در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ اشاره کرد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.